Blogger Layouts

Friday, December 21, 2012

Yang Tersembunyi Itu...

Apa yang berlaku mungkin ada hikmahnya yang Allah rencanakan buat kita..Sama ada kita sedar atau tidak kehadirannya itu yang lebih mendekatkan diri kita pada-Nya. Kita tidak tahu ia baik untuk kita ataupun sebaliknya. Mungkin kita sangat tak suka dan tak mengerti apa yang berlaku tapi sebenarnya mungkin apa yang kita benci itulah yang baik untuk. Mula2 tak suka tapi lama2 timbul sesuatu rasa yang tak dijangka.

Sebagaimana firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 216
Hukum perang dalam Islam
"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

Aku tak tahu apa yang sedang Allah rencanakan untukku akan hadirnya dia..dan aku juga tidak tahu apa yang ada dalam hatinya. Semoga segala tingkahnya itu tidak menyakiti hatiku. Aku bukan yang sempurna buatnya namun seandainya aku telah ditakdirkan untuk bersamanya..aku berharap dan sedaya upayaku untuk menjadi yang terbaik InsyaAllah. Semoga segalanya akan terlerai juga dari kekusutan ini. Amin..

Ada HIKMAH di setiap kejadian yang telah berlaku tak kira BAIK atau BURUK . Hidup kita sebagai MANUSIA memang sentiasa TERUJI dan DIUJI

Kitα berkenαlαn → Allαh yang rαncαng. Kitα rαsα sukα → Allαh yang beri. Kitα bersαmα → Allαh yang αtur. Kitα rasa bαhαgiα → Allαh yang detikkαn


Jika RINDUKAN SESEORANG , PEJAMKANLAH MATA dan UCAPKANLAH :

"Ya Allah Aku rindukannya keranaMu Ya Allah..Jauhkanlah daku dari perkara yang membuatkan aku lupa kepadaMu"

Kepada DiA yang berkenaan itu,
Aku mohon agar berterus terang pada diriku..
Jangan permainkan sesuatu yang tidak sepatutnya,
katakan kebenaran itu lebih baik,
dari membuat ssorg semakin membencimu,
*Tolonglah jgn sebarkan cerita pada sahabat2mu, sedangkan aku sendiri tidak tahu semua ini.
Tolonglah jangan buat hidupku seperti seorang "penjenayah".
yang sentiasa menjadi perhatian  setiap masa.
Allahu Akbar..Jauhkanlah aku dari fitnah yang tidakku ketahui.. 

Sebuah Luahan Hati Insan yang Lemah..Semoga Insan ini Kuat Menghadapi Cabaran Mu Ya Allah..

Monday, December 17, 2012

YOU!!!!!

Assalamualaikum.. Monday Morning..oppps afternoon already..!!

I hope my world not to turn around today..
I don't know what happen right now..I don't why everybody always staring at me..look at me like have something-something that I don't know the truth..especially to all classmate HIM..
What should I do..?? Escaping??? Wearing Purdah?? huh its not the right solution..
Arrgggggghhhh What actually happen right now?? Please somebody tell me.. I don't to live like this..Like a serial criminal that just escape from prison.

Please!! I just want to know what really people talking about me right now..!! I will accept anything..whether its bad or its good news for me..so I am cravings like a crazy person waiting for the truth to be real..

Hey YOU!!! Please la..Don't just keep in silent..Just tell me..I Beg You..Don't make my life messy and I am going to die..Hah like a stalker I find the solution..but never reveal..
Okey I will wait..But better you hurry up before I've changed My mind..

*To my dearest readers..
Sorry for my broken English..huhu

Saturday, December 15, 2012

What To Do?? Please Help Me!!

Malware Detected on My Blog..I just noticed that..
How can I remove It..?? Please Somebody Help Me...
What to do..!! 
Try it to find Malware on HTML but still not recovered yet.. This thing make ke messy.. Huh.. 


Thursday, December 13, 2012

Enough Please!!!

If you really want to know me more, better you reveal it earlier..before I have changed my mind.. Please Don't Stuck My Head!!! Messy you know..

Tolonglah jangan buat saya tertanya-tanya apa maksud tersirat..Kalau ya katakan segera..tapi kalau hanya untuk saja suka2..Baik anda hentikan semua ini..

To that kind of person..Please noted that!! I don't know what in your heart..
Tolonglah jangan berkias-kias..kerana saya memang tak faham dan tak layan bahasa kiasan ni..
So Take Noted ya..

Jika niat itu suci..Harap teruskan.. Tapi jika untuk hiburan semata-mata..lupakanlah..kerana manusia itu bukan anak patung..!!! Don't break my heart..

Tolonglah saya semakin tak kuat untuk semua ini..Tolong faham saya..Bukan mengharap tapi mencari penyelesaian..

Terasa seperti RUMOURS semakin tersebar.. Ya Allah Inikah ujian-Mu untukku..Allahu Akbar..

Sunday, December 9, 2012

Pada-Mu Segalanya

Assalamualaikum..
Walau sesibuk mana sekali pun kita dengan tugasan duniawi yang perlu diselesaikan segera.. Mudah2an tugasan pada yang lebih berkuasa tidak dilupakan..Kesibukan juga bukan penghalang yang membataskan kita untuk sentiasa ingat dan bersyukur kepada Allah..Ingat!!! Allah tatkala senang mahupun senang..kerana keberkatan dan rahmat itu datang dari-Nya..Semoga Allah redha akan Ilmu, Amal dan Ibadah kita..Amin.

Bawa kawan2 sentiasa kuat semangat.. Semoga ada sedikit ketenangan yang menghuni hati2 kita..InsyaAllah
Sejenak .. ku imbasi kembali 

Erti pelayaran usiaku 
Ke timur ke barat 
Dunia akhirat 
Segalanya .. Ohh 


Sunday, November 25, 2012

Jalan-Jalan Jonker Walk Melaka

Assalamualaikum w.b.t
Wah penat berjalan dari kampus ke Jonker Walk..Jalan kaki OK..Sebenarnya dekat je tapi saja nak berlagak..Dari UiTM KBM tu tak jauh mana pun..jalan kaki penat juga lah tapi xdela sampai tak larat.. Penat merancang nak berjalan bersama di malam hari..biasanya siang je berjalan-jalan..hari teringin nak jalan waktu malam kat Bandaraya Melaka. Seronok ke tak.. Okey tak nak cakap.. Penat kaki penat mulut mata mengantuk..tapi hati kuat nak update entry baru..Padahal esok ada event untuk kelas..kena bangun awal tapi jasadku masih dihadapan laptop..Okey 5 minit..

Jom tengok gambar..Biar gambar menceritakan segalanya.. 
Kami Berempat
Dari kiri : Saya, Isna, Intan, Iza (Roomate Intan)

Thursday, November 15, 2012

Salam Maal Hijrah 1434H

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Maal Hijrah 1434H
Tahun Baru Hijrah telah menjelma lagi..Mudah2an Tahun ini lebih baik dari tahun yang sudah..Semoga menjadi iktibar dan pedoman untuk bekalan sepanjang kehidupan..InsyaAllah Semoga Impian menjadi kenyataan.

Mari Kita Sama-sama dengarkan dan hayati serta Imbas kembali detik-detik ini...

Wishlist Tahun Baru dan tahun2 akan datang sehingga tercapai segala IMpian..
1. Menjadi seorang Khalifah yang taat dan patuh akan perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya
2. Menjadi Anak yang Solehah buat Ibu Ayah yang sentiasa taat dan menyayangi mereka sepertimana mereka menyayangiku dari kecil hingga dewasa.
3. Berjaya manggapai segala Impian dan HArapan yang diimpikan.
4. Menjadi sahabat yang buat semua kawan2 yang mengenali diri ini.
5. Menjadi Isteri Solehah buat bakal suamiku yang masih aku tidak ketahui siapa dan di mana dia berada saat ini.

InsyaAllah dengan Doa, Niat dan TAwakal serta Usaha yang berpanjangan..Semoga apa yang diharapkan bakal menemukan kejayaan. 


SALAM MAAL HIJRAH 1434H

Tuesday, November 13, 2012

Get Married.......SOon..

Assalamualaikum w.b.t..
Terasa dah lama tidak berkata-kata tanpa suara di sini..menyibukkan diri dengan segala macam tugasan dan assingment yang perlu diselesaikan dan dihantar dengan kadar segera. Alhamdulillah segalanya masih tenang di sini..walaupun mungkin diriku telah menjadi PANDA tapi itulah hakikatnya menjadi seorang pelajar..

Musim cuti sekolah dah bermula cuma saya je yang tak cuti2 lagi..cuti2 ni la bermula "SURAT2 CINTA" melayang-layang di halaman rumah minta untuk dipenuhi segala undangan..adoi..saya yang tak kahwin lagi ni pun kena gak ke?? Ermm kawankan nak wat macammana..Kahwin sudah kawan2ku..saya ni bila lagi eh..?? tanya sendiri jawab sendiri..cakap depan cermin. Okey Nevermind.. InsyaAllah One Fine Day.

KAwan saya ni dah kahwin..Selamat Pengantin Baru Yatie & Zalie.. Semoga Bahagia Hingga Akhir Hayat..Amin..Doakan untuk saya juga ye..!!

Dia dan mereka sudah..Hanya saya yang masih menanti siapa insan bertuah yang Allah pilihkan untuk saya, yang sudi menemani diriku saat senang dan susah..Menerima diri ini sepenuh hati, seikhlas apa adanya. Mencari dan terus mencari..Semoga pencarian itu menemukan jawapan..InsyaAllah. 

Pada sahabat2 yang telah selamat diijabkabulkan, newly-wed, getting married soon, engaged already, having partner, falling in love, and what so ever..May everything going smoothly and the happiness is yours..

Selamat Pengantin Baru buat kawan2 ku.. 

Saturday, October 27, 2012

Sunday, October 21, 2012

Di Cintai atau Di Permainkan????



Alhamdulillah dalam suasana yang redup dan mendamaikan..walaupun sejak beberapa lalu hujan turun tanpa henti..Rahmat Allah..Namun juga seperti mengetahui bahawa hatiku juga sedang gundah gulana saat ini..namun tiada siapa yang tahu. Aku dalam dilema..seringkali tertanya2 diri sendiri, dugaan apakah yang melanda diriku ini. Terasa sesuatu yang berat yang tidak mampu untukku tanggung lagi. Terfikir sendiri seketika.."adakah aku sedang betul-betul dicintai..atau..sedang dipermainkan??"

Ya Allah, kenapalah semua ini muncul kembali sedang aku mencari kekuatan untuk terus bangkit dari kesilapan lalu. Bukan ku pinta ia terjadi kepadaku..tapi mungki ada hikmah semua ini terjadi padaku..Mungkin kerana aku khilaf dan lalai dengan-Mu Ya Allah..Kifarah segala dosa2 ku ini,kau berikan aku dugaan untuk menyedarkan tentang siapa diriku.

Wednesday, October 17, 2012

Aku Bukan Bidadari..

Apabila dirimu teringatkan dia yang belum halal buatmu, katakanlah ASTAGHFIRULLAH. Moga jarum syaitan tidak menembusi hati sucimu.

Biarlah mencintai dalam diam jika belum bersedia untuk bersama dan lamarlah dia untuk dijadikan pasangan hidup apabila masanya sudah tiba. Berdoalah kepada-Nya kerana Dia-lah sebaik-baik Perancang. ^_^

Akhir kalam, cintailah seseorang itu secara diam-diam, seperti kisah cinta suci Saidatina Fatimah Radiallahu anha dan Saidina Ali Karramallahu wajhah, yang akhirnya Allah pertemukan jua. Sesungguhnya mereka yang mencintai secara diam itu sedang berjihad. berjihad menentang kehendak diri. Menundukkan nafsu hati. Allahu Akbar ♥ ^_^

Mudah2an Diriku Kuat Semangat Untuk Mengharungi Ujian Allah Ini..Semoga Sentiasa Diberi Petunjuk Jalan Ke Arah Redha Dan Rahmat-Nya..InsyaAllah

Sunday, October 14, 2012

Hati-Hati Menjaga Hati

Dalam kita berhati-hati menjaga hati, mesti ada anasir jahat yang memerhati, bukan tak sudi tapi hati masih ingin bersendiri, untuk menyembuhkan segala luka dihati yang pernah dialami. Itulah perasaaan yang seringkali di jaga..Cukuplah segala pengalaman yang telah dilalui sebelum ini..Pahit manis kenangan yang sering ditinggalkan dan meninggalkan kesan hebat dalam hati..Umpama digilis-gilis dengan keretapi, hancur berderai. 

Tapi itulah dugaan yang datang setiapkali kita cuba untuk jadi kuat. Pasti ada sesuatu yang diluar jangkaan kita muncul tanpa kita sedari. Ya Allah inikah ujian buatku..atau akukah yang kufur dengan nikmatmu. Segala yang berlaku tanpa kita sedari dan entah bila ia terjadi. Sungguh in satu ujian lagi saat untuk aku bangun dari kesedihan yang lalu. Bukan ku tak ingin lagi tapi hati ini masih lagi dalam usaha penyembuhan sepenuhnya. Tapi apabila ujian itu muncul kembali, tidak pasti dengan hati dan perasaan sendiri..kerana diri masih tercari-cari dalam menjadi seseorang yang baru..Berharap ini hanya satu ujian untuk aku tidak terus kufur nikmat-Nya. 

Sunday, October 7, 2012

Nasihatilah Aku..

Makanan Rohani sebelum tidur.. 
Khas untuk diri sendiri dan para pembaca blog saya yang selalu singgah, tersinggah, selalu follow, yang baru jumpa blog ni dan semua la..

Mulakan HARI mu dengan KESYUKURAN...
Mulakan SOLAT mu dengan A'UZUBILLAH..
Mulakan DOA mu dengan BISMILLAH...
Mulakan KERJA mu dengan NIAT YANG BAIK...
Mulakan AMAL mu dengan KEIKHLASAN...
Mulakan TAUBAT mu dengan KEINSAFAN..
Mulakan SILATURRAHIM mu dengan BERJABAT TANGAN...
Mulakan KEAZAMAN mu dengan RESTU ALLAH...
Mulakan PEKERJAAN mu untuk mendapat KEREDHAAN ALLAH...
Kerana PERMULAAN yang BAIK, akan menentukan PENGAKHIRAN yang MULIA...

Sunday, September 16, 2012

I Asked..HE Gave..

Perkongsian Ringkas Untuk Hari Ini..
I asked for STRENGTH, 
and Allah gave me dificulties to make me strong.. 

I asked for WISDOM, 
and Allah gave me problem to solve.. 

I asked for LOVE, 
and Allah gave me troubled people to help.. 

I asked for COURAGE, 
and Allah gave me obstacle to overcome.. 

I asked for FAVOURS, 
and Allah gave me opportunities.. 

maybe I received nothing I wanted.. 
but I received everything I needed..

Friday, September 14, 2012

Seronoknya "Selimut Syaitan"

Assalamualaikum..selamat pagi kawan-kawan..Salam Jumaat semua..
Have a great day everyone..
Comel kan Baby ni tido?? Seronokkan tido?? Bestnya kalau dapat tidur 24jam. Wahh..Tapi tidur dengan dibaluti "SELIMUT SYAITAN" lagi syokkan?? sampai tak ingat apa2, rasa macam ada kat Taman yang indah..yang akhirnya membawa Padah. 

Padah apabila yang wajib dilaksanakan..ditinggalkan dek kerana alam fantasimu yang indah..At last, Subuh pun terbang melayang-layang camtu je..free je dapat satu dosa di permulaan hari.. 

agaknya kenapa kita boleh jadi camtu ye?? walaupun Alarm dah berbunyi berkali-kali dan kawan dah sepak terajang suruh bangun,,tapi masih pengsan tak sedar diri.. 

Thursday, September 13, 2012

Solat + Kelas = Pengorbanan

Semester baru telah pun bermula..Alhamdulillah dah semester 4..tinggal 1 semester lagi lecture dan 1 semester lagi untuk praktikal..InsyaAllah..Mudah2an segalanya berjalan lancar..Amin

Tapi ada sesuatu yang menghibakan hati..iaitu jadual kelas yang tak sistematik..why I said like that..Sebab ada kelas pukul 6.30 petang..di ulangi 6.30 PETANG bukan PAGI ok..I Think Everyone can Expect to that time right?? Waktu puncak sebelum waktu maghrib kan?? Sepatutnya kita ada kat rumah dan bersiap untuk Maghrib kan?? Yeahh but not for me..I have to attend the class..hmmm that the worse thing that i've never feel and face before..even taking diploma for 3 years at difference place..
Tiba2 rasa kepala ni cam kena ketuk dengan hammer kat kepala..tiba2 rasa tak sedap hati, resah gelisah macam2 rasa lah ada..tak tahu nak gambarkan camne..Bak kata pepatah.."Diluah Mati mak, di telan Mati Bapak" hah tension, stress la gini..kalau satu hari dalam seminggu boleh terima lagi..tapi boleh katakan hari2 semester ni ada kelas 6.30..Kalau semester lepas lecturer selalu lepas awal..dan biasanya dia selalu bagi tutorial untuk kelas je..memang selalu balik awal sebelum pukul 8 almost..

Sunday, September 9, 2012

Restu

Perkongsian hari ini..
Put the Priority for Parents First..Before other Persons Behind You..
Jadi Anak yang Soleh dan Solehah yang boleh dijadikan Contoh..
Kepada Keluarga Sakinah Mawaddah Warahmah..
Carilah RESTU kedua ibubapa dahulu sebelum Melakukan sesuatu perkara atau pekerjaan yang diinginkan..
Mudah2an dengan doa dan restunya..
Segala Urusan kita dipermudahkan..Amin..
Marilah kita sama2 tidak lupa untuk mendoakan kesejahteraan kedua ibubapanya tidak kiralah walau dimana juga kita berada..

Saturday, September 8, 2012

Duduk Rumah Jadi TLDM..

Alhamdulillah dapat lagi kita menghirup udara yang segar di pagi hari..Diberi peluang satu hari lagi untuk meneruskan perjuangan sebagai khalifah di Bumi Tuhan yang luas ini..

Hari ni sabtu..Okay..tinggal satu hari je nak duduk kat rumah ni..walaupun dapat cuti sekejap je..tapi nak menikmati sepenuhnya cuti ni..hehe..esok dah kena balik Melaka..meneruskan semester 4 tahun pertama Degree..hah tinggal 2 semester nak survive kat Melaka..InsyaAllah last sem dah praktikal..harap2 pastu dapat jadi permanent worker..Nak cari pengalaman yang berguna..InsyaAllah..Sebelum merealisasikan impian yang dicita2kan..

Okay..sebenarnya saya bercuti start hari selasa lepas..Lepas exam Intersesi terus lari kejar bas nak balik Johor..Tak kira nak balik juga rumah walaupun sampai rumah malam..Akhirnya sampai juga rumah tercinta di Batu Pahat, Johor. dan Akhinya ada cuti juga untuk saya walaupun sekejap..

Kalau dah duduk kat rumah macam biasalah..kalau takde nak buat apa..selain menjadi suri rumah sepenuhmasa amek title mak kejap..hehe.. kerja TLDM la apa lagi..TIDUR, LEPAK DAN MAKAN.. (ko nie keje makan je tapi cekeding camtu gak,,entah bila nak besar entah..pfffftt) nak wat camne lagi dah tak boleh besar..terima je la seadanya..Bersyukur sebab Allah sentiasa beri kesihatan yang baik walaupun orang tengok macam anak orang Somalia versi cerah..(cehh nak gak) 

Friday, September 7, 2012

Buatmu Bakal Zaujku

Kehadapan bakal suamiku yang aku sendiri tidak tahu siapa kamu;..
Kumulakan bicara ini kepada kamu dengan menyebut nama Allah yang Agung. Maha Suci Allah yang menjadikan aku dan kamu, lelaki dan perempuan. Sebenarnya aku agak canggung untuk menulis tinta ini buat kamu. Ya, siapa pun kamu yang telah ditakdirkan Allah untukku, aku bersyukur seadanya, mengurniakan kamu padaku pada suatu masa yang telah Allah tetapkan.

Aku sedang menjaga hati ini hanya untuk kamu yang aku sendiri tidak tahu siapa. Aku sedang menjaga diri ini untuk yang sah memiliki. Aku juga berharap yang sama dari kamu. Maka, aku tidak akan seenak-enaknya memberi senyuman manis kepada lelaki-lelaki lain. Aku juga tidak mungkin menyerahkan cinta dalam hati ini yang masih tersimpan rapi untuk kamu yang aku tidak ketahui siapa.
 

Thursday, August 23, 2012

Coretan Ramadhan Syawal

Ramadhan Dihayati
Alhamdulillah pada tanggal 26 Ramadhan saya telah selamat sampai ke kampung halaman..lepas habis kelas terus cabut pergi terminal bas..tiket bas kul 1.30 ptg,so kena la rushing sebab kelas habis 12.30..tak pasal2 lambat tertinggal bas..tak dayo den rayo soghang..
Bermula ke'busy'an ku membantu ibu didapur, dari tolong ibu buat kuih raya..  
 ni kuih semperit dan biskut badam..mak yang buat..saya tolong je..
 yang ni barulah saya yang buat,., cornflakes chocolate
yang ni pun saya yang buat..cuba2 je..
kek batik milo...
tapi sebenarnya kurang menjadi sikit..

Sibuk memanjang sampai raya..Masak2 untuk hantar ketupat kat rumah sedara dan jiran2...dah menjadi kebiasaan kami..setiap kali raya mesti akan mengunjung ketupat ke rumah saudara..tempat lain mungkin xde macam ni..Tapi walau sibuk macam mana letih sekalipun tanggungjawab tetap ditunaikan..walaupun ia hanyalah sunat yang digalakkan tapi datangnya setahun sekali..rasa sayang nak tinggalkan solat Tarawikh.. Alhamdulillah sampai ke penghujungnya dapat bersama2 berjemaah di masjid. 

Syawal Dirai
Coretan syawal yang mungkin tahun ni agak suram..sebab nenek sebelah ayah telah pergi ke alam baqa' beberapa bulan yang lepas..kebiasaannya kalau ada arwah nenek,mesti sedara2 jauh datang beraya..walaupun biasanya nenek memang xde kat rumah..sebab beraya dengan pakcik atau makcik..iaitu abang dan kakak ayah. tapi disebabkan rumah pakcik dan makcik dekat2 je..jadi memang sedara2 singgah rumah selalu. tapi tahun ni berbeza sikit..

Friday, August 10, 2012

Cerita Si Perantau

Selamat Pagi Jumaat..penghulu segala hari sahabat2 sekalian..

Alhamdulillah dah 21 hari kita berpuasa..Diam tak diam tinggal lebih kurang seminggu je lagi kita akan sambut hari Raya..Terasa cepat masa berlalu..Ramadhan hampir tinggalkan kita lagi tahun..Cepat betul ia pergi..Adakah kita dah congak diri kita kat mana kita sekarang..?? banyakkah amalan kita sepanjang Ramadhan ini?? Ada perubahan atau tidak berbanding tahun yang sudah..Jika ada peningkatan saya ucapkan SYABAS dan Tahniah buat anda!!! tapi yang masih sama janganlah kecewa..InsyaAllah boleh diperbaiki lagi..Mudah2an sentiasa istiqamah dalam beribadah..

Tapi sebenarnya ada lagi yang paling menarik untuk diceritakan bila raya nak dekat ialah..Nak Balik Raya!!! Of Coz paling best dan paling mencabar juga kadang2..Terutamanya kepada yang menjalani hidup sebagai perantau di negeri orang..Mana tidaknya..Mula je puasa dah fikir nak beli tiket balik..padahal balik kampung sebulan kemudian..

Thursday, August 9, 2012

Wordless Story - "Touching"

Allahu Akbar..Nape la tiba2 cepat sangat touching pula malam ni..entah angin mana datang bawa virus touching nie entah..Tiba2 je datang..Sedih..sedih..sedih..Ya Allah kuatkanlah hatiku..

Alhamdulillah mula rasa tenang lepas terawikh tadi..Tapi tiba2 pula jadi tak sebak dan sedih..Ya Allah..kenapa dengan aku ni.. nak kat banyak masalah..tak juga..Tiba2 pula hati ni nak touching..adoiyai hati..Napa la sedih sangat ni..

Mula2 pakcik berukband buat hal..macam nak minta kena baling kat dinding je..Adoi la time ni la dia nak rosak2 bagai..Itu adalah situasi yang membuatku marah..tapi sebenarnya saya tak boleh marah..kalau marah saya pun jadi touching..itulah penyebabnya kot.. Then, tiba-tiba saya nak hiburkan hati sendiri yang duka lara ni, tiba2 pula ada orang tegur..lagi lah bertambah2 touching..Sorry to the person..I'am in craving too much this night..Sorry nak diam je tak nak dah bising2 pasni..Sorry..Ayat macam touching..Huhu..Takpela..biarlah aku jadi diri sendiri..Salah ke nak hiburkan hati sendiri..Selama ni mereka bising, I don't care anything, but when my time other person disagree.. Ok fine. Saya Salah dan tak nak buat lagi..

Tiba-tiba teringat mereka..Rindu mereka sangat-sangat..huhu..

Wednesday, August 8, 2012

10 Malam Terakhir Ramadhan

Alhamdulillah..malam ni dah masuk malam ke 20 Ramadhan..Sampailah kita ke 10 malam yang terakhir Ramadhan yang di mana di dalamnya terkandung satu malam yang lebih dari 1000 bulan iaitu Malam Lailatul
Qadar..
Setiap orang Muslim yang beriman pasti merasakan kenikmatan untuk bertemu dengan malam Lailatul Qadar ini..sama lah seperti diriku yang mengharap agak dapat bertemu dengannya..Namun Allah lebih tahu segalanya..Apa yang harus dilakukan adalah berdoa beramal dan beribadahlah sepanjang masa di dalam bulan Ramadhan ini untuk mengutip segala ganjaran yang besar dan bermanfaat ini yang datangnya hanya Setahun sekali..

Thursday, August 2, 2012

Rindu Tarawikh kat Bangi

Di Malam yang dingin ni..tiba2 teringat kenangan lalu..tiba2 datang kerinduan nak Solat Tarawikh kat Bandar Baru Bangi.. Rindu Sangat2 nak ke sana lagi..maklumlah dah 3 tahun bermastautin di sana.. Bila dah jauh baru rindu..Nak buat macam mana perjuanganku di sana telah pun tamat..

Sekarang Berada ditempat yang baru dengan suasana yang baru, pertama kalinya Solat Tarawikh di Melaka..Dah hampir 2 minggu kita berpuasa. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar dan dipermudahkan urusan..dapatlah juga kiranya bertarawikh di Masjid di Masjid Fathur Rahman, Melaka yang letaknya di tengah2 bandar..Kalau dari Kolej Kediaman kami jauh jugalah nak berjalan..Tapi itu je yang tempat kami yang untuk bertarawikh, walaupun jauh ku gagahi jua..Nie je la masa yang kita ada setahun sekali jumpa dengan Ramadhan..Entah dapat jumpa lagi dengan Ramadhan akan datang atau tidak Waallahua'lam..Allah jua yang tahu.

Tuesday, July 24, 2012

Tenangnya Ramadhan..

Alhamdulillah hari keempat kita berpuasa..Terasa tenang je Ramadhan ini..walaupun macam2 perkara yang harus difikirkan tapi semua berjalan dengan macam takde apa2 yang berlaku.. Allahu Akbar, nikmat hadirnya Ramadhan..Bulan yang sentiasa dinanti kedatangannya setiap tahun bagi kita yang beragama Islam.. Alhamdulillah Allah masih berikan kita peluang untuk bertemu Ramadhan lagi.



Kali ini masih lagi berjauhan dari keluarga..sepatutnya dah dapat peluang keemasan untuk berpuasa bersama keluarga, tapi apakan daya tuntutan tanggungjawab yang perlu diselesaikan. Cuma berbeza kali ini berpuasa di tempat. Tiga tahun sebelum ni berpuasa di negeri Selangor tapi kali ni di negeri Melaka pula..maklumlah dah beralih arah mencari kehidupan baru. 

Sunday, July 22, 2012

Aku Akur.. Moga aku Tabah Menghadapinya

Esok dah kena balik Melaka. Bulan yang sepatutnya saya cuti semester terpaksa dikorbankan kerana intersesi. Mula2 tak nak ambil pun intersesi nie tapi fikir balik semester depan subjek banyak yang berat takut jadi berat sebelah pula nanti. Jadi amek keputusan untuk buat intersesi. Ikutkan hati nak je duduk kat rumah menghabiskan puasa sebulan bersama keluarga tercinta..memandangkan dah 3 tahun tak pernah puasa penuh kat rumah, kalau dapat pun masa mula puasa dan masa nak raya. Tapi masih tak tercapai juga walaupun dapat cuti semester dalam bulan puasa. xpelah mungkin ada hikmahnya.


Thursday, July 19, 2012

Typical

Assalamualaikum..Annyeong Haseyo.. Apa Khabar Semua??

Today I want to talk about Typical. Typical??? What is that?? Typical is Having the distinctive qualities of a particular type of person or thing or Characteristic of a particular person or thing or Showing the characteristics expected of or popularly associated with a particular person, situation, or thing.. Maksudnya kat sini ialah ciri-ciri yang ditunjukkan atau ciri-ciri tersendiri yang biasa dikaitkan dengan orang, keadaan atau pun benda disekeliling kita.. Lebih kurang macam tue la maksudnya.

Tujuan utama bukan nak membongkar apa itu TYPICAL..tapi nak cerita satu benda kat semua..ok first, pada pandangan kita apa yang ada dalam pemikiran kita bila nampak that kind of person.. Pada pandangan kita mana lebih sesuai???

Tuesday, July 17, 2012

Mengisi Masa Lapang

Cuti semester dah bermula..tapi malangnya saya takde cuti sem sebab saya buat intersesi.. so 1 bulan saya kena dok melaka la..Berpuasa di perantauan lagi la jawabnya..huhu..But that not the problem. No matter what just looking forward.. Fighting till the end..InsyaAllah..amin. 


Tapi sekarang saya sedang menikmati keindahan berada dirumah..Alhamdulillah dapat sambut puasa kat rumah walaupun sehari..xpelah yang penting ada kat rumah..masa kat rumah nie la banyak masa dihabiskan..kalu tak mengemas rumah, isi masa lapang dengan macam2 benda..bila takde benda nak buat macam yang boleh mengisi masa lapang yang masih terluang..


ni la hasilnya..hasil kreativiti yang tak seberapa..

Wednesday, July 11, 2012

Rindunya Zaman Diploma..

Alhamdulillah Final Exam dah berakhir.. Untuk pertama kalinya sejak tinggal di bumi Melaka.. sebab sebelum ini berada di bumi Selangor. Barang pun dah siap packing InsyaAllah esok balik rumah.. yea..syukeee..Teringat masa call mak hari isnin lepas, tiba2 ayah menyampuk kat belakang.. Ayah suruh cepat balik, dia dah rindu..hehe..saya lagi tak sabar nak balik dari hari tue lagi..InsyaAllah esok sampai lah rumah..Sabarlah wahai hati..Kawan dah pun siap ajak pergi jalan2 lagi, macam tau je nak cuti..Macam cik nujum pula la cik ain ni. Sabar ye..jumpa hari sabtu..kita date kat Tropical Village ye.


Sejak masuk belajar degree nie..selalu teringat kawan2 masa diploma dulu, teringat masa belajar dulu. Rasa sunyi je sekarang..tak tahu lah kenapa..Berbeza sangat dengan sekarang. Teringin nak duduk dengan dorang lagi..terutamanya Siti, Suzy dan Niesah.. Sekarang masing dah bersama dengan haluan yang berbeza. Membawa bersama cita2 masing2. 


Sunday, July 1, 2012

Its Myself..So What Your Problem??

Terasa sensitif bila orang mengata tentang diri kita. Tolonglah jangan kritik orang lain boleh tak?? Lagi sensitiif bila orang selalu mempertikaikan pasal fizikal kita. Kurus ke gemuk ke rendah ke tinggi or whatever..its none of your business ok. Kalau saya kurus pun apa kena mengena dengan kamu..ada ke saya menyusahkan orang lain. Tak berapa gemar dengan orang yang asyik cakap kita kurus or gemuk then bandingkan dengan diri dia tak pun bandingkan kita dengan orang lain..What your problem actually you guys?? Setiap orang diciptakan berbeza-beza, ada kecil ada besar,tinggi rendah itu dah ciptaan Allah. Apa yang Allah ciptakan adalah yang terbaik buat kita. Bersyukurlah kita dapat mengecapi nikmat kehidupan di dunia. Tolonglah jangan kutuk orang lain, tahu tak kutuk orang lain itu sama dengan memperkecilkan ciptaan Allah.

Saturday, June 30, 2012

Kurangnya ISTIQAMAH Dalam Diri

Kita selalu melakukan sesuatu tanpa berfikir sebab dan akibat yang akan kita terima. Bila dah terjadi baru nak menyesal, tapi masa tu dah tak berguna lagi sebab "nasi dah jadi bubur". dah tak boleh nak jadi beras balik. Semua berlaku takkan kembali seperti yang asal, walau kita menyesal dan menangis keluar air mata darah bagai..semua hanya sia2 saja.

Wednesday, June 27, 2012

Final Exam Datang Lagi..!!!

Assalamualaikum sahabat semua..!! Sihatkah iman kita hari ini..?? (Tanya Akal Tanya Hati)

Alhamdulillah setelah berhempas pulas menyiapkan segala assignment yang perlu di hantar pada hujung2 semester ini, akhirnya berakhir juga sesmester 3 untuk tahun pertama degree.. Tak terasa dah berada di minggu peperiksaan akhir sekarang.. Sejak menjejakkan kaki menjadi seorang pelajar Degree..terasa setiap hari penuh terisi dan terasa "aku jadi workaholic" ke?? Rasa seperti tiada masa untuk relaks, ada saja tugasan yang perlu diselesaikan berbanding zaman diploma dulu..masa lebih banyak terbuang dan banyak tidur dari belajar..hehe..
Final Exam Schedule!!! 
1 done..4 more paper to go..Chaiyok2!!
First tima untuk Final Exam in Degree

Sunday, June 3, 2012

Saya Dah Konvo..!!!

Alhamdulillah..Pada 19hb May yang lalu Konvokesyen Diploma saya telah pun berlangsung di Dewan Agong Tuanku Cansellor, UiTM Shah Alam..

Bersyukur kerana Usaha yang telah dilakukan selama 3 tahun ini telah berjaya ditamatkan dengan jayanya..walaupun bukan mendapat gelaran ANC tapi bersyukur kerana harapan ibu dan ayah untuk melihat anak-anaknya berjaya telah tertunai..Alhamdulillah..

Tiada apa yang dapat diungkapkan dengan kata-kata melainkan ucapan TERIMA KASIH dan I LOVE YOU MOM And DAD..kerana tak putus memberi sokongan padu untukku berjaya hingga ke tahap ini..

Speechless sebab tak tahu nak gambarkan dengan kata-kata yang saya telah berjaya harungi sebuah fasa kehidupan yang serba mencabar..

Apa yang boleh dikongsikan adalah photo yang tak seberapa ini..
 Disampaikan oleh Pro-Chancellor UiTM

Wednesday, May 16, 2012

Maaf Kerana Terlanjur Mencintaimu Dalam Diam

Bukan ku pinta untuk menjadi begini..tapi perasaan itu hadir tanpa di duga..entah dari mana dan bilakah perasaan itu muncul aku sendiri tidak tahu..Perkenalan bermula dari sebuah persahabatan yang terjalin tanpa diduga..kerana disebabkan sifatku yang agak pendiam dan pemalu bila berhadapan dengan orang lain dan tanpa ku sedari ku semakin rapat dengannya..Perkenalan itu amat singkat untuk menghabiskan waktu bersama..selepas itu aku terpisah darinya kerana punya hala tuju yang berbeza. Mengenalinya hanya melalui pintu ke pintu rumah kerana dia adalah jiranku namun dia belajar di tempat yang berbeza dariku.


Friday, May 11, 2012

Saat Senang Kita Diperlukan, Saat Susah Kita Dilupakan

Assalamualaikum w.b.t

Kita renung sejenak disekeliling kita..berapa ramai orang yang berada disekeliling kita yang mengambil tahu akan diri kita..?? dalam ramai kawan yang kita ada..agak2 ada yang ambil berat tentang diri kita saat kita senang ataupun susah..atau berapa ramai kawan2 kita yang sentiasa percaya kepada kita dan dia boleh dipercayai.. payah bukan untuk kita cari.. kadang2 pada permulaan perkenalan saja yang boleh dipercayai tetapi lama kelamaan mula tunjuk belang..kadang2 ada juga yang saat kita senang saja dia berpura-pura baik dengan kita tapi bila kita dalam kesusahan, kita tak dipedulikan pun..pura-pura macam tak pernah kenal.. itu namanya tak kenang jasa. Pernahkan kita mengalami situasi seperti ini..Lumrah dunia tiada manusia yang sempurna dan mampu untuk menjadi yang terbaik untuk semua orang.


Sunday, April 15, 2012

Memory Never Fades..!!! Love You

Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah setelah hampir 2 bulan bertukar status kepada "PELAJAR" kembali sejak 5hb March yang lalu tapi bukanlah sebagai pelajar Diploma tapi Ijazah..Banyak benda yang berubah, semua berbeza tak sama macam zaman diploma dulu..

Semua berubah dari tempat, keadaan sekeliling, kawan-kawan, dan pembelajaran. Dulu tempat belajar kat Bangi Selangor sekarang dah bertukar ke Melaka, Masa Diploma dulu kawasan sekeliling adalah kawasan luar bandar yang baru nak membangun tapi kat sini berada ditengah-tengah bandaraya..aigoo..!! Bangi lagi best dari Melaka sebenarnya walaupun dapat merasakan kos hidup yang amat tinggi kat Bangi. Kawan-kawan dah bertukar, semua kawan baru.. takde lagi Ct & Suzy yang menjadi roomate setia dari tahun pertama sampai final year. Rindu sangat kat mereka..untunglah mereka masih dapat bersama lagi walaupun berbeza bidang sekarang di UiTM Dungun..

Sunday, February 26, 2012

Tips Kahwin Muda

a) Mempunyai kerjaya dan pendapatan yang tetap.

Kerjaya dan mempunyai pendapatan yang tetap merupakan suatu aset yang penting bagi seorang suami yang ingin mendirikan rumah tangga dengan bakal isteri mereka.

Tanpa aset ini, maka kehidupan rumah tangga anda sudah pasti huru hara. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Friday, February 24, 2012

Pengembaraanku Mencari Sebuah Erti Kehidupan

Assalamualaikum w.b.t
Apa Khabar Sahabat-Sahabat semua???


Setelah hampir 5 bulan meninggalkan status sebagai PELAJAR.. Begitu jugalah sepinya Laman ini bersawang tanpa khabar berita..disebabkan kekangan masa yang mencemburui diri ini..Bukan apa, selesai tamat peperiksaan akhir terus pulang ke kampung halaman..baru beberapa hari menjadi 'suri rumah', tak berkesempatan untuk "menanam anggur"..saya sudah menerima tawaran bekerja..walaupun bukan bekerja dengan syarikat terkenal dan terkemuka tapi cukuplah untukku mencari sumber rezeki yang halal disamping mencari ruang dan peluang untuk menimba pengalaman serta menambah ilmu di dada sebelum melangkahkan kaki menuju ke gerbang impian yang bakal menjadi kenyataan InsyaAllah..