Blogger Layouts

Monday, February 16, 2015

Ketabahan Hati

Assalamualaikum w.b.t

Tiada kata yang dpt diungkapkan bila hati kita disakiti.
Tak kira lah dr mana datang nya sakit hati tu..tapi bila kita simpan lambat laun meletup juga kan..
Hanya ketabahan hati yang mampu melawan semua itu.
Tipu la kalau tak sedih..Tapi tabahkan hati je.

"Sesungguhnya Allah takkan menguji hamba-Nya melainkan dengan kemampuannya"
Sungguh kerana Allah tahu aku kuat..itulah sebabnya aku selalu diuji dan teruji dengan bermacam2 ujian dari pelbagai cara..namun aku hanya kuatkan semangat untuk diri sendiri..dihadapan orang lain biarlah aku kelihatan kuat dan ceria..hanya dihadapan Allah tempat aku mengadu.

Disakiti..dikhianti itu sungguh perkara biasa buatku..kadang2 dah lali dgn semua tu..
Walaupun sebenarnya aku seorang yang sensitif dan cengeng sangat. Tapi aku sendiri tak tahu dari mana datang kekuatan itu.

Friday, February 13, 2015

Jodoh Milik Allah

Assalamualaikum w.b.t

Semakin meningkat usia semakin ramai yang bertanya bila nak kawin nak ada teman bla bla bla..
Soalan extreme yang sgt takot untuk di jawab..
Orang yang bertanya tu cakap guna lidah memang senang..The reality of story, only me know.
Kalau lah mencari itu semudah bercakap dengan air liur..senang dah xperlu nak cari2 bagai.

Jodoh itu rahsia Allah..tak siapa yang tahu..
Apa yang paling penting adalah doa semoga dipermudahkan urusan untuk bertemu dengan jalan yang hakiki. Berusaha untuk mencari bukan hanya menunggu, tapi biarlah menjaga batasan yang telah di tetapkan. X salah untuk berusaha, tanpa usaha tiadalah kejayaan..sama juga konsep dengan menuntut ilmu, kalau kita tak berusaha untuk belajar, kita tak tahu bagaimana ilmu itu.

Tak salah juga untuk berkawan. Tapi jaga lah batas pergaulan. Pandai2 lah menjaga diri. Menjaga kehormatan dan maruah sendiri. Jangan sampai timbul fitnah dan aib. Mudah2an dengan sikap kita itu memudahkan dan menyenangkan hati orang lain.

Jodoh datang dengan berbagai2 cara..itu semua Tuhan yang tentukan..percayalah segala yang Tuhan rancangkan sangat unik dan indah. Sama ada lambat atau cepat itu semua dalam susunan Allah.

Jangan terlalu sayang apa yang kita ada sekarang, kelak dia yang akan kita benci. Dan jangan sesekali membenci kerana mungkin juga yang kita benci itu akan jadi yang kita sayang.

Sungguh jika di senaraikan keindahan kurniaan jodoh yang Allah berikan itu, tak mampu untuk kita tafsirkan bagaimana dan bayangkan semuanya.

Apa yang dapat di katakan saat ini, sesungguh pemilik sementara diriku adalah ayah dan ibuku manakala pemilik hakiki diriku adalah Allah.

Biarlah Allah yang berikan yang terbaik untukku. Biarlah apa yang orang nak kata. Yang penting bersangka baiklah dengan pemberian Allah. Sesungguhnya Dia punya jalan tersendiri yang baik untuk kita. Semoga Allah redha.. Semoga jodoh itu ada dekat dengan kita. Berdoalah, bertawakal dan berusahalah selagi belum tercapai apa yang dihajatkan. Insha Allah, Dia mendengar segala permintaan kita. Amin.

Tuesday, February 3, 2015

Sakit itu Ujian

Assalamualaikum w.b.t

Tiada sesiapa pun yang minta untuk sakit dan berpenyakit. Tapi itu semua aturan Allah yang telah ditetapkan sejak dari Luh Mahfuz lagi. Sakit datang bukan kita yang minta tapi datang dengan izin Allah. Dia berupaya memberi penyakit dan menyembuhkannya. Apa yang penting kita redha, tawakal dan berusaha mencari penawar walau dalam apa jua keadaan sekali pun.

Sungguh kadang2 tak mampu untuk kita tanggung. Kadang2 kita cuba untuk kuat namun xmampu dan akhirnya jatuh juga. Tapi Allah itu maha penyayang Dia takkan menduga dan menguji hambanya melainkan kemampuannya.

Kita kadang terfikir sewaktu sakit menimpa kita, kita akan cakap yang kita tak mampu nak tanggung sakit itu.. Tapi sebenarnya Allah lagi tahu segalanya, sebenar2nya kita mampu untuk tanggung sakit tu. Itu sebabnya Allah uji kita dengan kesakita itu. Allahu Rabbi cuma kita yang kadang2 xprnh tahu dan tak bersyukur dengan segala pemberiannya.

Antara 3 sakit yang paling sakit di dunia adalah:
1. Sakit sakaratul maut
2. Sakit gigi
3. Sakit bersalin

I have been through for the second one. Sakit gigi.
Kalau orang lain sakit sekejap je dah hilang but not for me.
Its been through for year and more. Sekarang pun masih ada lagi. Dan yang paling teruk meninggalkan kesan yang sangat tragik dalam hidup. Eventhough I know it can be cure but to be as well as i am before its too far. Jauh sangat. Mimpi je la.