Blogger Layouts

Sunday, August 30, 2015

Kisah II : Cinta Tiga Segi

Assalamualaikum w.b.t

Bila kita terlibat dalam cinta tiga segi atau yang bersegi-segi dan sebenarnya kita yang perlu berkorban untuk lupakan si dia. Tahu tak betapa perit dan sakitnya hati ni. Pernah tak lalui perasaan itu, semua mesti pernah rasa kan..tapi mungkin dalam situasi yang berbeza-beza.

Perkara yang pernah terjadi pada kita itulah sebenarnya pengajaran dan pengalaman buat kita untuk jadi lebih matang dari segi fizikal dan mental. Walaupun pengalaman itu sangat sukar dan perit, tapi kita tetap harus laluinya. Apa yang berlaku itu atas kehendak-Nya. Kita juga tak tahu apa akan jadi pada kita akan datang. Elok kah baik kah atau sebaliknya. Ujian atau dugaan, gembira atau kejayaan. Itu bukan dalam kuasa kita. Percayalah Allah ada perancangan sendiri untuk kita. Moga dengan ujian itu bertambahlah Iman kita.

Andai kita seseorang tapi dalam masa yang sama ada orang lain yang datang mengganggu dan dalam masa yang sama kita perlu melepaskannya. Itulah pengalaman perit dan sukar. Lebih-lebih lagi bila kita sentiasa akan melihat setiap drama-drama asmara mereka sedangkan hati kita hancur remuk redam. Tiada siapa tahu apa yang kita rasa. Biarlah rasa itu pergi dan dipendamkan saja demi menjaga hati orang lain.

Allah sungguh tak mampu untuk lalui semua itu dengan sempurna. Hanya Allah tempat untuk mengadu. Sungguh sayu memohon merintih mengharap agar dihilangkan rasa kasih dan sayang itu. Bukan tidak ingin untuk berterus terang tapi sungguh umpama tidak wujud diri kita pada pandangannya. Jadi seeloknya mohon pada Tuhan yang membolak-balikkan hati ini agar dikuatkan iman dan semangat untuk mengharungi ujian ini. Sungguh sehingga saat ini biarlah ia menjadi rahsia. Hanya Allah yang tahu segalanya. Perit sangat. Syukur Allah sentiasa ada untuk kita. Rasa itu pergi dengan mudahnya walhal aku sendiri tak tahu dari mana datangnya kekuatan itu.

Saturday, August 29, 2015

Jodoh Yang Baik-Baik

Assalamualaikum w.b.t

Bila bercerita pasal pasangan hidup kita mesti tertanya-tanya siapa dia.
Apakah dia yang pernah kita kenali, kawan kita, atau kita sebenarnya masih belum menemuinya.
Rumit bukan. Bila memikirkan perkara yang tak pasti.
Lumrah manusia ada sifat ingin tahu dan ingin mencuba. Tapi bukanlah semudah yang disangka kan.

Banyak perkara yang perlu dipertimbangkan. Dan juga lihat pada diri kita, sudah cukup sempurna kah..sudah cukupbersediakah..atau sebenarnya jiwa kita masih kosong. Hanya angan-angan yang bersarang di jiwa.

Selalu berpegang pada pesanan ayah, nak cari suami/isteri bukan suatu proses mudah umpama membeli ikan di pasar borong..ada ke diantara kita yang nak membeli ikan yang dah pecah atau rosak..kalau ada pun mungkin mereka membeli untuk diberi pada kucing..itu hakikatnya, tidak termasuk dalam konteks orang yang kurang berkemampuan..itu jadi special cases. Jangan dipertikaikan. Perumpamaan sebegitu la. 

Ayah selalu berharap untuk anak-anaknya agar pasangan anak-anaknya adalah refleksi diri kita. Tapi kita merancang Tuhan yang tentukan. Jadikan teruskan usaha dan berdoa..Mudah2an apa yang diimpikan itu menjadi kenyataan.

Apa yang saya pegang dari kata-kata dan pesan ayah adalah AGAMA!! 
Biar dia bukan dari golongan yang berada, pangkat tinggi, punya pekerjaan yang hebat, berpelajaran tinggi, hidupnya penuh dengan kemewahan tapi yang paling utama adalah agama. Tanpa agama tiada guna segala harta yang dia ada. Biarlah dia bukan seorang ustaz/ustazah tapi dia boleh membimbing dan mengingatkan kita pada agama. 

Wednesday, August 26, 2015

Iklan Kami!!!

Assalamualaikum w.b.t

Our business is open everyday, everywhere and everytime..
Just come and visit us..

Click link below..for more info

Happy viewing guys!!








Monday, August 10, 2015

Kawan vs Kekasih

Assalamualaikum w.b.t

Kawan vs Kekasih

Mana satu pilihan hati..
Setiap orang lain pendapat nya..
Ini kisah berkawan dan bersahabat dengan lelaki..

Bagi pendapat saya..

KAWAN!!
Kawan lelaki..sebenarnya lelaki dan perempuan x mungkin boleh jadi kawan..sebab akan ada bibit2 cinta dan sayang disebaliknya..Namun xsemua punya perasaan yang sama dan citarasa yang sama..maksudnya kat sini..bila kita kawan dengan seseorang lelaki xsemestinya kita akan ada perasaan..ada juga yang xde feel pun dari pandangan pertama. Ini sebab setiap orang punya citarasa masing2..

Kadang2 kawan tu datang dari kawan yang kita admire/minat kat dia sebelum ni..tapi disebabkan dia dah berpunya atau dia xminat pun kat kita dan anggap kita macam kawan..so u will be my friend forever.

KEKASIH!!
Kekasih yang macam mana tu ye? kekasih sejati/soulmate/kekasih gelap dan yg sewaktu dengannya..banyak yang kita boleh ungkapkan..adat orang berkasih..you are mine and mine is yours.
Kekasih ni mungkin membuatkan kita menghadkan perhubungan kita dengan orang lain atas alasan nanti BF marah atau cemburu. maksudnya di sini kita semakin kurang kebebasan dan apa2 yang kita buat perlukan pendapat dan kebenaran dari si dia. Lagi2 kalau dapat si dia yang kuat cemburu. Pheww jenuh beb nak layan.

By the way..moral of the story..
Dengan sesiapa pun kita berkawan..sehebat mana pun kawan kita..
Apa yang penting kita pandai jaga diri, jaga batas pergaulan..
X kisah la dia kawan baik kita, kawan gurau senda, kekasih gelap atau apa sekali pun..
Kita kena pandai pilih dengan siapa kita berkawan..
Jaga adab kita dan jadi diri sendiri..

Kun Anta!!!