Blogger Layouts

Thursday, December 23, 2010

Menangislah Pada Pemilik CINTAmu Yang Agung..!!

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t..
Pernah tak anda menangis??? Bukan saja pernah malah boleh dikatakan selalu kan?? >_<
Sape yang tak pernah menangis?? Raise up your Hand... The answer for sure is impossible.. tak mungkin ada.. Tipulah kalau ada manusia yang hidup kat dunia nie tak pernah menangis.. (tue manusia ke bukan?? Alien kot..~fikir jap~)

MENANGIS..!! Satu istilah yang tak pernah sepi dari diperkatakan, dirasai dan dilalui.. Menangis dizahirkan dari perasaan yang pelbagai seperti SEDIH atau GEMBIRA.. Kadang-kadang ada sesetengah orang yang menangis apabila dilanda suatu perkara yang dukacita.. ada sesetengah orang pula menangis sebab terlalu gembira atau terharu mungkin kerana kejayaan yang dicapai dan sebagainya. Itu sebagai Mukaddimah untuk memulakan butir bicara.. Let's turn to the right corner.. ^_^

Saturday, December 18, 2010

Mana Satu Pilihan Hati...!!!

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

UNTUK TATAPAN DAN RENUNGAN PARA PEMBACA... 
MARI HAYATI SEKETIKA KISAH INI..!! TENANGKAN HATI DAN BUKA MINDA ANDA SELUAS-LUASNYA.. MOGA MENDAPAT PENGAJARAN DAN PENGETAHUAN... Buat PILIHAN Dengan BIJAK..
ENJOY YOUR READING.. ^_^

Saya bertanya kepada emak, "mak mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?"

Mak jawab, "dua-dua bukan.."
Saya tercengang. Mak mengukir senyuman.
"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." 

saya menarik nafas dalam-dalam.
"Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" 

Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum. Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya.
"Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.
"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.." mak menyusun ayat-ayatnya.
"Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu.."

Saya memintas, "Tak faham.."

Mak menyambung, "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.." Mak menyambung lagi, "Begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."

Thursday, December 16, 2010

Moga Dikau Tenang Di Sana Sahabatku.. Al-Fatihah..

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t..
Andai semalam kita bergembira, belum tentu kegembiraan itu akan kekal berpanjangan, sudah pastinya akan terselit sebuah kedukaan atau kesedihan juga.. Kita tak mungkin mampu merencana apa yang akan berlaku pada masa akan datang.. Segala-galanya ditangan takdir.. Mungkin hari ini kita menemui kejayaan namun satu hari kita menemui kegagalan.. Hidup umpama sebuah Roda yang berputar.. Sekejap kita diatas sekejap kita dibawah. Itulah Lumrah Kehidupan.

Semua insan yang hidup didunia ini yang diberi nyawa untuk menjadi khalifah tidak akan dapat lari dari sebuah KENYATAAN.. tidak kiralah ianya KENYATAAN YANG MENGGEMBIRAKAN atau KENYATAAN YANG MENYEDIHKAN.. Segala-galanya harus kita tempuhi dengan SABAR dan REDHA walau terlalu sukar untuk kita terima.. Begitu juga dengan diri ini.. Walau apapun perjuangan harus diteruskan.

Semalam saya menerima sebuah perkhabaran duka.. Sebuah Perkhabaran yang tidak pernah saya bayangkan sebelum ini.. Saya menerima panggilan telefon dari seorang Sahabat yang menyatakan khabar duka ini petang semalam.. Semalam saya telah kehilangan seorang Sahabat iaitu NURUL ASYIKIN BT MOHD. ABNU lebih mesra kami memanggil dengan panggilan CKIN. Sebenarnya dah lama tak bertemu dengannya.. Sejak kami berpisah selepas tamat persekolahan sekolah menengah di SMK Tunku Mahmood Iskandar, membawa haluan masing selepas SPM pada tahun 2007. Lepas tue saya dah jumpa dengan arwah..kira lost contact. Terkejut sangat bila kawan bagitau tadi, rasa cam xpercaya..mula2 ingat kawan main2 je.. tapi bila fikir balik, orang gila pun takkan main2 bab2 sensitif nie.. Rasa cam tak percaya dan terkejut sangat, tapi nak buat camne Allah lebih sayangkan dia.

Tuesday, December 14, 2010

Susu Kambing dan Kelebihannya...

بسم الله الرحمن الرحيم
 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..
Pernah Tak Cuba Susu Kambing?? Saya pernah cuba tapi yang 'instant' la.. yang Asli pernah cuba tapi masa kecik2 dulu, da tak ingat da rasa susu kambing tue.. hehe.. tapi memang sedap..
Dah rasa tue mestilah kita kena tahu Rahsia Disebalik Susu Kambing.. Jangan main ikut suka je nak bedal.. Bila tanya apa khasiat atau kelebihannya.. Mula la terkebil-kebil nak jawab.. huhu..

Ini Kambing (Goat) ^_^
Sape Tak Tahu?? Hehe..

Jom Kita Selak dan Semak satu persatu apa Khasiat dan Kelebihan Susu Kambing nie...

Kelebihan Susu Kambing
- Paling hampir dengan susu ibu (minuman terbaik di dunia selepas susu ibu)
- Para Nabi meminum susu kambing dan membela kambing (membela dan meminum susu kambing adalah sunnah)
- Tiada dijangkiti penyakit kambing gila (yang ada penyakit lembu gila)
- Kurang dijangkiti penyakit kuku dan mulut berbanding lembu
- Kambing mempunyai sistem pertahanan tubuh yang kuat
- Kambing betina beranak 2 kali setahun, 1 hingga 4 ekor berbanding lembu setahun sekali dan hanya seekor
- Lembu hanya mempunyai nafsu mengawan sekali dalam satu tahun berbanding kambing, setiap hari
- Susu kambing lebih mudah dihadam kerana ia hanya memerlukan 20 minit berbanding susu lembu memerlukan 2 jam

Sunday, December 12, 2010

Erti Sebuah Persahabatan (UKHWAHFILLAH)

بسم الله الرحمن الرحيم
 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Erti Sebuah Persahabatan::

 "KAWAN TAK SEMESTINYA MEMAHAMI, TAPI DIA MENGETAHUI..
KAWAN TAK SEMESTINYA MENGHUBUNGI, TAPI DIA MENGINGATI..
KAWAN TAK SEMESTINYA MENCINTAI, TAPI DIA MENYAYANGI..
KAWAN TAK SEMESTINYA DISISI, TAPI DIA DIHATI"

BERSAHABAT bukan hanya diBIBIR, ia memerlukan keIKHLASan, tidak perlu ada WASANGKA dan tidak perlu juga CURIGA. Apa ERTInya SEBUAH PERSAHABATAN andai dalam diri kita tertanam sifat IRI HATI dan HASAD DENGKI. Terbungkus rapi rasa syak kerana semua itu mampu membibitkan sebuah kebencian. Andai masih ada lagi sisa KASIH SAYANG, marilah kita sama-sama melontarnya jauh ke laut dengan azam biar PANTAINYA BERTUKAR PERMATA DAN LAUTNYA BERTUKAR MUTIARA.

Sesukar manapun hidup kita, sepedih mana sekalipun keputusan teman. JANGAN DIHUKUM DENGAN NISTA, JANGAN DIBUNUH DENGAN CERCAAN...Kerana kita manusia yang punya KELEMAHAN SENDIRI. Adakala GAGAL MENTAFSIR NALURI TEMAN dan TIDAK MAMPU MENTERJEMAHKAN PUISI RAKAN apatah lagi untuk MENJALA MIMPI. Oleh itu, AMPUNkanlah KESILAPAN insan yang bernama TEMAN. HORMATILAH TINDAKAN DAN PENDIRIANNYA kerana tidak rugi untuk mendayungkan keYAKINan kerana pasti akan membuahkan keLEGAan. 

Friday, December 10, 2010

Result Exam : Alhamdulillah Syukur Atas Kurniaan Ilahi

بسم الله الرحمن الرحيم
 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t..
Alhamdulillah... Bersyukur yang teramat sangat atas segala kurniaannya.. masih dalam keadaan terkejut dan rasa cam tak berapa percaya dengan apa yang telah saya terima hari nie.. masih tertanya-tanya lagi.. Yeke nie?? adakah saya bermimpi atau ini memang benar2 kenyataan?? (tampar muka cikit).. Owh Ya, Subhanallah saya tak bermimpi, inilah kenyataannya.. (jap, ada ke orang tengah mimpi boley tengok result exam??..dah stop it jangan nak merepek)
Sejak dari semalam nak tengok result tapi tak dapat.. (semalam memang tak sempat nak check pun sebenarnya..hehe) Ingatkan result kuar 10hb..so relax je la dulu.. Tenangkan menanti debaran keputusan exam diumumkan keesokannya.. Tiba2 dapat message dari kawan.. Dia kata dah tengok Result ke belum?? Alamak da kuar ke?? (debaran telah melanda diriku) Mula2 dengan penuh debaran dan kekuatan semangat yang ada..buka UiTM Student Portal dengan Bismillah.. Ya Allah banyaknya halangan nak tengok result.. server down da.. Bese la yang kami lalui bila nak tengok result tiap2 sem.. Server Down punya sebab student UiTM ramai sangat..Semua menggunaka satu server yang sama mana taknya server tue down.. huhu..


Wednesday, December 8, 2010

3 in 1 :: Nak Kahwin?? huh..Statement Ayah & Abang..

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t..
Hari nie entry 3 in 1.. hehe.. nak tau nape??
Jom kita ikuti kisah selanjutnya.. >_<

Babak 1::
Pagi2 buta lagi..ayah dengan abang dah wat sandiwara 'dramaking at King Of Black House'.. hehe.. mula2 tue mak cerita pasal kawan sekolah saya.. Sekolah Menengah la tapi tak sama kelas.. kenal pun tak sangat masa sekolah dulu, dia dok kampung sebelah je.. aleh2 je ayah dapat 'surat saman' yang bahasa Jepun nya dipanggil Kad Undangan Perkahwinan atau Omputih kata Wedding Invitation, Arab kata Walimatul Urus.. (eh, Berapa banyak daa..ok2 da abis, bahasa lain dlm proses..smbung lain post). Wedding kawan saya tue da beberapa hari yang lalu sebelum post nie ditulis lagi sebenarnya..

Berbalik pada cerita, Mak cakap "kawan Yatie da kahwin, umurnya sebaya dengan yatie tue haa...
abang cakap (dengan nada separa terkezut sambil dukung kucing cam baby.. kui3) "haa..cilik2 wes rabi?? (dalam Jerman nya "kecik2 da kahwin..??")" dengan spontan satu persoalan dari abang ditujukan padaku.. "yatie tue bila lagi???"
saya jawab "ewah2, ngata orang..dia tue bila lagi.. dah layak da jadi bapak budak pun.."
ayah tiba2 mencelah yang mula2 dok sedap tengok berita pagi tue "yatie tak boleh.. dia masih kanak2 riang lagi..belajar pun xabis lagi"
hahahaha (gelak jahat).. dalam hati bermonolog "aiyoo suddenly my father said i'm still young la.. kanak2 riang plak tue.. nasib baik tak disebutnya kanak2 ribena.. kalau tak memang haru la.. ada plak kanak2 riang.."
hah.. Moral of the Story is sebenarnya abang tue yang tak sabar nak kahwin, nak cover konon.. tue yang dia wat2 tanya bila adik dia nak kahwin.. eh, Hello I'm only 20 u know.. abang tue yang sepatutnya dan paling afdhal untuk mendirikan masjid umur pun da 20+++.. hehe.. ntah pape je la abang nih..


Tuesday, December 7, 2010

Salam Maal Hijrah 1432H.. Mari Kita Renung Sejenak..!!

 بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Assalamualaikum w.b.t..
Salam Maal Hijrah Sahabat Sekalian..

Diam tak diam dah masuk dah tahun baru Hijrah bagi tahun 1432H.. Cuba kita renung sejenak apa yang kita da buat sepanjang tahun 1431H yang lepas.. Adakah segala azam dan impian kita tercapai?? tue kalau ada simpan niat dan azam la.. yang xde nie.. Adakah segala urusan berjalan dengan lancar dan baik.. Diharapkan semuanya berjalan seperti yang dirancangkan.. jikalau ada halangan dan ujian yang menimpa tue biasa la.. lumrah dalam kehidupan.. Hidup nie kenalah diuji, kalau tak kita tak tahu tahap kekuatan diri kita.. Takkan lah hidup nak gembira sakan je.. tak syok gak hidup nie kan..

Sebelum tue nak tanya la para pembaca..?? Saje je bertanya.. Pasal TARIKH LAHIR...?? (Urmm..ada kene mengena ke??) Kita selalu ingat tarikh lahir kita dalam tahun MASIHI.. tapi kita pernah tak ambil tahu tentang tarikh lahir dalam tahun HIJRAH plak.. Ada tak?? kalau ada bagusla.. yang tak tahu tue, cuba mak ayah korang.. mana la tau mereka ingat.. tak pun check kat web yang ada application tentang tarikh lahir BULAN ISLAM.. Kalau saya, saya tahu sebab MAK saya yang bagitau.. Tahun Hijrah saya lahir pada 25 REJAB 1410.. sebenarnya saya pun tak tau dan tak ingat.. MAK saya yang bagitau.. Semua Anak2nya dia tau dan ingat.. IBu memang terbaek!! salute kat IBU la..

Hijrah... Apa biasa kita tau dan kita dengar adalah kisah Penghijrahan Rasulullah S.A.W dari Kota Mekah ke Kota Madinah... tapi sebenarnya banyak lagi maksud yang boleh kita ungkapkan.. Contohnya macam PERUBAHAN DARI YANG BAIK KEPADA YANG LEBIH BAIK,  DARI YANG LEBIH BAIK KEPADA CEMERLANG.. (pinjam kata2 UST. AJIB ISMAIL dalam Siaran Langsung Khas Maal Hijrah kat TV1 Petang semalam..) ^_^ Berubah??? Macam mana nak berubah??? boleh ke nak berubah nie??? Jawapan standard dan plg senang.. 'Hendak Seribu Daya, Tak Hendak Memang macam2 Alasan' Alasan tue memang banyak, belit2 mcm ular sawa.. Oh well, Manusia biasa la memang hidup dgn penuh Alasan..^_^
    Alhamdulillah.. Sekarang berada disini.. 
     Mudah2an Tarbiyah ini akan berterusan..
  InsyaAllah..

Monday, December 6, 2010

Belajar Dari Pengalaman.. Terima Kasih IBuAYAh


بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t…
Pernah tak anda rasa masa kecil-kecil dulu yang ibubapa kita da tak sayang dengan kita. Saya rasa semua orang pernah rasa camtu. Betul tak? Begitu juga dengan saya.. tipulah kalau saya cakap saya takde rasa camtu, tapi tu masa kecil-kecil dulu…

Walaupun adik-beradik saya tak ramai, tapi tak semua permintaan saya..mak dan abah saya akan tunaikan…masa kecil saya ni nakal la juga. Kadang-kadang pun tak dengar kata… tapi tu zaman kecil-kecil dulu la (^_^) Kadang-kadang minta emak belikan satu barang tapi mak cakap..“TAK BOLEH..!!” ataupun “TAKNAK”. Masa tu memang terasa sesangat la… Mak cakap lagi, “kalau nak, nanti bila dah ada duit beli la..baru kita tahu menghargai barang yang kita beli tu”. Saya memang tak pernah faham dengan apa yang emak katakan..maklumlah kanak-kanak riang, mana nak faham apa yang orang yang lebih tua katakan.

Tapi bila dah meningkat remaja, baru la terfikir dengan apa yang mak cakap dulu. Ada betulnya juga kan…kalau kita beli barang tu sendiri, kita mesti lebih menghargai sebab kita keluarkan duit sendiri..tapi kalau orang yang belikan untuk kita, lebih-lebih lagi mak ayah yang belikan..lagilah cepat kalau boleh kita ‘ranap’kan biar cepat dapat yang baru. Betul tak??
Saya gunakan kata-kata emak sebagai sumber inspirasi. Masa sekolah dulu, tak ingatlah masa  tingkatan berapa..saya kumpul duit dengan duit poket yang ayah saya bagi setiap hari nak gi sekolah, semata-mata nak beli sehelai baju. Bukan tak nak minta dengan mak ayah tapi sekadar nak rasa bagaimana susahnya nak kumpul duit. Akhirnya saya dapat juga baju tu..memang gembira sakan…dalam masa yang sama, saya dapat belajar satu benda baru, iaitu BERDIKARI.

Saturday, December 4, 2010

HomeMade Chocolate, CupCakes, Cakes, GiftShop...

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t..
Bila sebut tentang cita-cita dan impian, masing-masing mesti ada macam-macam yang ingin kita capai kan.. betul tak??
Begitu jugakla dengan diri ini.. masih meyimpan satu lagi impian yang orang lain tak tahu.. hehe..
kira hari nie nak bocorkan rahsia la.. (^_^)

Cita-cita dan keinginan untuk mendalami bidang perniagaan dah hampir tercapai dan dah nak sampai penghujungnya pun.. rasa sekejap je.. dah nak abis belajar ruapanya saya ek.. hehe.. tak perasan masa berlalu begitu pantas.. itulah orang selalu cakap MASA IBARAT PEDANG.. kalau kita tak lawan pastinya akan memakan diri kita.. eh..berTAZKIRAH pulak dia ek.. sikit je tue..

Bila dah nak abis belajar kenalah fikir sesuatu untuk merealisasikan impian kita jugak kan.. BELAJAR tue baru menDALAMi dan memPELAJARI aje.. yang REAL nya tak lagi sebenarnya.. sebab masih belum nampak HASILnya seperti yang kita nak.. Apakah?? Apakah??
Apakah Impian yang masih belum diREALisasikan tue??? jeng..jeng..jeng.. hehehe.. Jom kota tengok sama-sama..

CakeHouse.. Home Made Chocolate.. CupCakes.. GiftShop..

Thursday, December 2, 2010

Tolonglah,,,, Sedar Diri tue Sikit..!!

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

"Tolonglah, sedar diri awak sikit!!! Awak tue siapa???!! Tak layak untuk menghuni ruang hatinya walaupun sebesar zarah..Dia bukan milik awak dan dia juga mungkin bukan untukmu... dan awak juga tak layak utk berada disisinya.. faham tak??
Pipit tak kan pernah sekali-kali beriringan dengan enggang..sedarlah..!!
Antara awak dengan dia terlalu jauh beza..macam langit dengan bumi. Cukuplah tue..tak guna bertepuk sebelah tangan, takkan berbunyi sampai bila-bila. Bawalah hatimu kepada Allah, jangan terlalu ikutkan perasaan"

"Ya Allah..jangan kau bolak-balikkan hatiku.. tenangkanlah dan tetapkanlah hatiku pada keteguhan keimanan..tunjukkanlah aku jalan redha-Mu..Aku tahu selama ini hanya cinta-Mu ku harapkan buat peneman sepiku..
Ya Allah berilah cahaya petunjuk-Mu untukku.. supaya terus melangkah diatas Bumi-Mu yang fana ini dengan cekal dan tabah.. Aku mengerti akan putaran takdir dan ketentuan yang engkau berikan buatku..aku redha dan pasrah dengan segala kurnia-Mu.. Andai itu yang terbaik..akan ku terima dengan hati yang terbuka setelah segala usaha ku lakukan.. Moga Ada Rahmat dan hikmah-Nya untukku..Amin"

Wednesday, December 1, 2010

Relaks Sekejap.. Jom Baca Kisah Nie..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Asslamualaikum w.b.t..
Renungan utk semua…Renungilah betapa kecilnya kita di bumi Allah ini…
Jadikan kisah ini sebagai pengajaran dan peringatan buat kita semua…
SELAMAT MEMBACA!!!

Adalah seorang hamba ALLAH ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi… Jeng!Jeng!Jeng!
bunyi….AAUUUMMMMM!!!!! Bunyi HARIMAU yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba ALLAH ni pun lari untuk menyelamatkan diri. HARIMAU tu kejar hamba ALLAH ni, sebab dia dah lapar sangat ni. HARIMAU tu pun kejar.... kejar... kejar... dan kejar. Hamba ALLAH ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia BERDOA agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa ALLAH diperlihatkan sebuah PERIGI di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba ALLAH ni pun terjunlah ke dalam PERIGI. PERIGI tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba ALLAH ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi, HARIMAU yg lapar tu menunggunya. Si hamba ALLAH ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada ALLAH agar dia diselamatkan.


Tuesday, November 30, 2010

::Sabar Itu Indah::


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t..
..SABAR..SABAR..SABAR..

Itulah perkataan yang selalu kita ungkapkan tatkala berhadapan dengan situasi yang tegang.. memujuk diri sendiri supaya bertindak dengan akal dan fikiran yang waras agar perkara yang tidak diingini terjadi. Biasanya kita akan mendidik diri kita dengan sifat sabar apabila menghadapi masalah yang berat.. contohnya seperti ujian KESAKITAN DARI PENYAKIT, BERKAITAN DENGAN KEMALANGAN ATAU JUGA KEMATIAN DAN JUGA PERCINTAAN (^_^)..yang boleh membuat kita mungkin hilang dalam pertimbangan dan penilaian disebabkan kesedihan yang menyelubungi diri. Itulah yang terjadi pada masa sekarang di mana ada orang yang bergaduh sesama sendiri sehingga membawa pembunuhan, tidak dapat menyelesaikan masalah dan mengambil jalan pintas dengan membunuh diri. Saat itu dimanakah Iman kita dan dimanakah Akal kita letakkan?? Itulah pentingnya mendidik diri dengan sifat SABAR kerana sabar adalah kunci keimanan. Seandainya hati dididik dengan sifat kesabaran, kita dapat mengelak dari melakukan perkara yang diluar jangkaan dan kesalahan yang boleh menyebabkan kehancuran pada diri, masa depan, keluarga serta masyarakat. Tindakan yang diambil pastinya yang akan menyenangkan diri dan orang lain tanpa sebarang perbalahan.

Friday, November 26, 2010

Lafaz Yang Tersimpan RINDU


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t..
Apa nak wat ek kalau kita rindu kat seseorang?? 
Perlukah untuk kita bagi tahu yang orang tue yang kita merinduinya??

Persoalan yang bermain difikiran::
Orang tue rindu kat kita ke??
Orang tue ingat kat kita lagi ke??
Ermm macam2 lagi la..

Tipu la kalau kita tak pernah ada rasa RINDU.  Betul tak?? Walaupun bukan pada “seseorang” tapi jugak pada IBUBAPA dan SANG PENCIPTA-NYA. Hakikat manusia yang bernafas dan bernyawa di muka Bumi ini telah dikurniakan Allah satu perasaan saling Kasih Mengasihi dan saling Bergantungan atau Bekerjasama antara satu sama lain. Itulah Nikmat yang Allah kurniakan buat hambanya yang sepatutnya kita syukuri. (0_<)

Monday, November 22, 2010

Nukilan Khas Buat Sahabatku Tersayang.. AIN..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum..
Alhamdulillah.. Gembira rasa hati nie.. rasa tenang sebab dapat tengok laut tadi.. best jugak la tetiba kawan ajak jalan.. g jumpa kawan dia je sebenarnya.. just follow dia je la.. ye la da lama tak jumpa kawanku yang sorang.. masa cuti sem nie la baru dapat jumpa.. tue pun bila dia dapat cuti.. kalau tak,, memang tak dapat la nak jumpa.. Ain..Ain.. ada2 aje la..

Tadi dia bawak tengok laut kat Kg. Sungai Lurus.. bukan tepi pantai tapi laut sebab xde tebing cuma ada jeti je.. laut la tue kan.. haha.. ntah, Ibu cakap camtu..dapat lepak jap je.. Sebab hari pun dah petang.. dapat tengok matahari terbenam.. Subhanallah..Cantik. Rasa cam tak puas tengok sebab dah kena balik..senja dah. (>_<)
pemandangan sewaktu MATAHARI terbenam..
Ya Allah.. cantiknya ciptaan-Nya...

Sunday, November 21, 2010

Meh Kita Mengenali Sape AL-IMAM HASSAN Al-BANNA


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Al Imam Hasan Al Banna dilahirkan pada tahun 1906 di kampung AL Mahmudiyah dari daerah AL Bahriah kira-kira sembilan puluh batu dari Kaherah. Bapanya Ahmad Abdul Rahman Al Banna adalah seorang ulama dan seorang pengarang yang telah mendapat pelajaran di Azhar di zaman Al Imam Muhammad Abduh.

Wednesday, November 17, 2010

Pengorbanan... Berkorbanlah..


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Salam Eid Adha Mubarak 1431H/2010M..
Kullu Aam Wa Antum Bi Khoir..
“Saar Berderai Jatuh
Titisan Airmata Suci Ibrahim
Melihatkan Keteguhan Iman
Anakandanya Ismail,
Dikala Itulah Bermulanya
Sejarah Agung..
ERTI SEBUAH PENGORBANAN”
Alhamdulillah dengan Limpah Rahmat dan Kasih Sayang Allah.. Kita dapat lagi menyambut Aidiladha untuk tahun.. Disambut dengan penuh kesederhanaan tetapi tetap meriah.. Bersyukur rasa diri ini hidup di negara yang aman damai dan jauh keganasan dan peperangan.. Mudah2an keharmonian dan kemakmuran Negara yang dicapai ini akan berterusan sampai bila-bila.. Amin.

Friday, November 12, 2010

Ku Telah JATUH CINTA..(o_0)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah semalam sempat lagi berusrah walaupun di dalam kesibukan menghadapi peperiksaan.. Syukur ke hadrat Ilahi masih lagi diberi kekuatan untuk bernafas di Bumi-Nya yang nyata..

Walaupun semalam penat baru lepas exam.. tak tahu lah kenapa diri ini rasa bersemangat sangat nak pergi usrah.. Biasanya kalau lepas abis exam atau kelas, bila kawan2 ajak pergi jalan2.. terasa berat je kaki nie nak melangkah.. yang ada dalam fikiran nak rehat puas2.. tapi bila sebut "USRAH" je jadi bersemangat.. Alhamdulillah syukur sangat sebab semakin lama semakin dekat untuk ke jalan-Nya.. Mudah2an dipermudahkan urusan ini.. Dah lame tak join usrah nie.. Sejak dah abis sekolah.. tercari-cari jugak kat mane.. Alhamdulillah akhirnya dipertemukan lagi cinta ini.. Harap dapat lebih banyak lagi PENGISIAN, TARBIYYAH dan ILMU untuk dijadikan SANTAPAN HATI dan ROHANI..

Semakin lama join usrah nie rasa semakin dekat sangat dengan yang Maha Pencipta.. Rasa ada satu KESEDARAN dalam diri.. boleh fikir secara RASIONAL bukan dengan EMOSIONAL.. teringat kata-kata akak naqibah usrah.. bila berkongsikan tentang masalah yang melanda diri..
"bersikap RASIONAL adalah lebih baik dari sering bersikap EMOSIONAL.. memang fikrah setiap wanita akan bersikap EMoSIONAL, hanya lelaki yang akan banyak bersikap RASIONAL tapi tak salah untuk kita cuba menjadi RASIONAL.."

Ermm betul jugak kan kata-katanya.. Kata-kata itulah yang sering tersemat setiap masa.. kata orang bertindak mengikut arahan.. hehe ^_^ Bersikap rasional boleh menenangkan.. itulah yang saya lakukan selalu.. Alhamdulillah berjaya jugak mendidik hati ini menjadi seorang yang SABAR, TABAH, KUAT SEMANGAT dan YAKIN PADA DIRI.. mudah2an terus kekal dalam diri ini.. AMin..

Nampaknya saya dah JATUH CINTA... (^_^)
Haha..dengan sape ye??
Dengan USRAH la ape lagi..
Macam2 yang dah dipelajari.. tapi satu je yang masih belum berjaya lagi iaitu untuk menarik SAHABAT dan SAHABIAH yang rapat untuk join sekali.. xpela.. Jalan masih terbuka lagi.. Moga ada peluang lagi..

Mempelajari tentang USRAH.. mestilah kena tahu dan kenal asal-usul USRAH..
Banyak akak naqibah cerita.. yang masih saya ingat..
USRAH diperkenalkan oleh IMAM HASSAN AL-BANNA..
USRAH tue dalam bahasa Arab maksudnya KELUARGA..
banyak sangat akak naqibah cerita.. siap tunjukkan slide show lagi.. mengenai 7 peringkat yang Imam HAssan Al-Banna bina untuk menjadikan ISLAM sebagai Pentadbir Dunia.. seperti negara Amerika yang majoriti dikuasai oleh Yahudi.

Hurmmm...

Semalam kak naqibah cerita pasal.. 'MINiMUM REQUIREMENTS yang Allah bagi kat kita dalam Menjaga Aurat dan batas-batasnya...'

.......................bersambung...


Tuesday, November 9, 2010

Baby oh Baby...

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Assalamualaikum..
Alhamdulillah.. dapat juga idea baru untuk di tulis.. walaupun keadaan diri yang tak berapa mengizinkan.. Semalam tiba-tiba je diserang dengan sakit kepala yang teruk.. bukan pening kepala yang xboleh bangun atau nak wat pape tue.. tapi nie sakit kepala yang berdenyut-berdenyut kat sebelah bahagian kepala je.. Nak study malam tadi pun dapat separuh je.. Urmm dugaan-dugaan.. Nasib baik kawan bagi ubat sakit kepala.. Lepas telan ubat tue terus lena.. Nikmatnya.. Ntah kenapa agaknya sakit kepala dengan tiba-tiba, adakah terlalu banyak berfikir?? Fikir ape ek?? huhu.. xpun sebab semalam berjalan tengah panas kot.. teman kawan pergi kolej.. Mungkin juga..

Tapi Alhamdulillah dah kurang sikit berbanding semalam.. At the same time, nak minta maaf banyak-banyak kat kawan-kawan yang ajak keluat jalan-jalan hari ini.. Sory sesangat mungkin xdpt nak join.. B'coz my condition is not good at this time.. takut susahkan korg yang nak happy-happy plak nanti.. Maaf ye..

ada cerita disebalik sakit kepala tue..
hehe.. bila dah xde keje.. ni la hasilnya..

eh2.. tadi nak citer kisah lain tetiba kuar peristiwa semalam plak.. hehe..

Kenapa ek diriku semakin hari semakin suka sangat kat baby or kanak-kanak.. suka sangat layan mereka.. rasa seronok sangat.. Tetiba terfikir bila la nak ada baby sendiri??.. haha cam kelakar plak.. (dalam hati dok teriak..Boyfriends pun xde, nak ade baby.. Mimpi je la.. huhu..) tapi memang tak dinafikan memang suka sangat tengok baby sekarang nih.. Mungkin dah ada sifat keibuan yang tertanam dalam diri kot..

Sekarang ni dah pandai dah nak ambil gambar dengan baby.. ntah anak sapa ntah.. nak jugak..
Gambar yang ada dalam koleksi.. banyak lagi sebenarnya.. xlarat nak upload da...

nie Atiq.. anak naqibah usrah..


masa usrah minggu lepas.. jgn jeles..
bila kawan2 tgk gmbar nie..
dorg ckp : "sweet je gmbr nie..
tp kalau ada ssorg kat sblh tue lg sweet.."
sy ckp : "wah2 kwn2ku.. lmbt lg la..Msh dlm misi pencarian"


nie masa openhouse raya kat umah Presiden ISMA

nie kak nana.. lupe plak nme adik nie..
tp nie bukan anak akak nih..


nie masa kat umah kawan kat bangi..
masa wat majlis buka puasa..


nie kat Pantai Teluk Ketapang K.Terengganu..
dgn Aliya, anak buah Suzy..


Harapanku..
Moga Suatu Hari Nanti dapat
Menjadi Seorang Ibu Yang Penyayang dan Solehah

Thursday, November 4, 2010

Warkah Cinta Berlagu Pilu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t..

Buat Sahabat Yang Ku Kasihi...
Pertama kalinya ku ingin memohon maaf kepadamu kerana tak dapat untuk menyampaikan warkah ini sendiri, kerana masa dan takdir telah mencemburuiku. Maaf ku pinta darimu andai dirimu membaca warkah ini mungkin diriku sudah berada ditempat yang jauh darimu. Maaf juga kerana ku tak dapat memberitahu ke mana aku pergi.. Biarlah Hanya Allah yang tahu Segalanya kerana dengan izin-Nya aku datang dan dengan izin-Nya juga aku pergi.

Sukar untuk ku gambarkan perasaan yang bersarang di dalam hati setelah sekian lama ku pendam. Mungkin kau tak pernah tahu atau dirimu sengaja untuk buat-buat tidak tahu dengan apa yang aku rasakan. Maaf sekali lagi dariku kerana ku tak mampu menyatakan maksud sebenar kerana demi menjaga kepentingan masing-masing. Aku tak mahu dirimu lalai dengan fitnah dunia kerana Wanita adalah fitnah dunia. Oleh sebab itulah aku hanya mendiamkan diri dan pura-pura seperti tiada apa yang berlaku walau jauh di lubuk hatiku ingin menyatakan yang 'Diriku Menyayangimu'.

Ingin saja ku luahkan apa yang terbuku dihati ini. Tapi aku takut untuk kehilanganmu. Kerana engkaulah sahabat yang membuatku tenang dan ceria. Alhamdulillah aku bersyukur punya teman sepertimu. Aku juga bersyukur kerana Allah telah mengutusmu untukku, untuk membantu menjadi manusia lebih baik dan sempurna.. Nasihat-nasihatmu sentiasa ku jadikan pedoman ke arah kebaikan, kau sentiasa mengajarku untuk bersikap positif dan berprasangka baik pada semua orang.

Sahabatku,
Aku tahu aku bukan yang sempurna, dari apa yang aku rasakan juga ku tahu diriku tak mampu dan tak mungkin untuk memenuhi ruang hatimu walau sebesar zarah sekalipun. Tapi itu semua telah ku Ikhlaskan dan Redha dengan kehendak takdir-Nya, mungkin ini hanya ujian untukku untuk melihat sekuat dan setabah mana Iman ku bila diuji.. Alhamdulillah kerana Allah masih memberiku peluang untuk mengecapi dan merasai kasih sayang-Nya dengan hampir. Dengan Ujian inilah ku semakin hari merasakan Dia amat dekat bagiku. Terasa tenang dan damai apabila sentiasa mengingati-Nya dan memuji nama-Nya setiap masa.

Sahabatku,
Maafkan aku kerana pergi menjauhimu.. bukan ku tak ingin lagi menjadi sahabatmu tapi kerana aku tak ingin melukakan hati sesiapa lagi dan aku juga tak dikecewakan lagi. Cukuplah kenangan lalu yang mengajarku erti sebuah kehidupan.

Duhai Sahabatku,
Ada perkara yang tak sempat untuk ku tanyakan padamu..kerana masa itu telah mencemburui kita. Aku ingin bertanya kepadamu Mengapa kau berubah?? berubah dari seorang yang ceria kepada seorang yang serius.. apakah masalah yang kau sedang hadapi?? kenapa kau tak pernah berkongsikan padaku?? Salahkah untukku mendengar cerita dan luahan rasa darimu?? atau dirimu menerimaku menjadi sahabatmu kerana simpati dan belas kasihan??

Pernahkau dikau tahu bahawasanya aku terasa hati dengan sikapmu itu.. tapi ku pendamkan saja kerana aku sayangkan persahabatan kita. Maaf kerana terpaksa ku luahkan juga. Jika dirmu tak ingin untuk menyatakan segala masalah yang melanda dirimu, tidak mengapalah sahabatku. Namun aku berharap kau sedar akan perubahan sikar dan dirimu itu. Mudah-mudahan kau sentiasa dibawah perlindungan dan Sentiasa mendapat Hidayah dan petunjuk dari-Nya. InsyaAllah..

Jangan kau tangisi dan bersedih hati serta berasa bersalah dengan pemergianku ini kerana ku telah memaafkan segala kesalahan-kesalahan pernah dilakukan. Walau sebenarnya ku tahu sepanjang persahabatan ini tiada pernah sekalipun kau ucap perkataan "MAAF" padaku atas kesalahanmu.. kerana dirimu terlalu ego dan bangga dengan sikapmu sendiri.

Diriku sentiasa mendoakan yang terbaik buatmu.. Moga engkau bahagia dengan apa kau lakukan.. mudah-mudahan kau akan bertemu seseorang yang dapat membahagiakanmu.. moga segala cita-citamu tercapai. Hanya satu yang ku pinta darimu.. Jangan kau ulangi dan lakukan perkara yang sama dengan apa yang kau lakukan padaku. Ku ingin sekali kau sedar akan kekhilafanmu itu. Kerana Aku Sayang Padamu.. Walau diriku tiada lagi disisimu, percayalah bahawa doaku sentiasa mengiringimu.

Masih banyak sebenarnya yang ingin aku luahkan untuk pengetahuanmu.. Tapi masa telah membatasi.. Maaf Aku tak mampu lagi menjagamu.. Aku wakilkan yang Maha Penciptamu untuk menjagamu..

Sahabat Yang Ku Rindui,
Izinkan aku pergi dengan tenang dan doakan sentiasa berbahagia disana.. Amin.

Ikhlas dari:
"Sahabat yang Menyayangimu Dalam Diam"



"THanks 4 For Memory"
Dengarkan DEndangan Lagu Ini Dariku Untukmu

Monday, November 1, 2010

Kolot ke?? Kalau Simple je..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Assalamualaikum..
satu persoalan tiba-tiba bermain difikiran..

Salah ke?? atau kolot ke aku nie??
kalau berpakaian 'simple' je dan bersederhana dalam berhias??


Dari kecil sampai sekarang bila dah meningkat remaja nie.. lebih selesa untuk mengenakan pakaian yang simple-simple je.. tak tahu la kenapa.. Bila berpakaian yang nampak 'vogue' atau meriah dari orang lain terasa diri nie diperhatikan dan dok dalam dunia lain plak,.. cam makhluk asing rasanya.. kawan-kawan pun selalu cakap.. "...kenapa ko pakai yang simple-simple sangat nie?? buat la style baru plak baru nak cantik dan ayu je.." huhu.. ayu ke?? pernah juga mencuba gaya baru.. kadang-kadang ada yang 'melekat' dan ada juga yang tak boleh diterima langsung..


Ayah selalu bising bila pakai baju yang pelik2 je... confirm ayah suruh tukar lain.. tak nak tukar jangan harap dapat ikut.. huhu.. Ayahku yang tegas walaupun nampak 'cool' je selalu.. tapi bab penjagaan diri ini anak-anak ayah memang tegas.. Ibu boleh la lagi nak pujuk-pujuk.. kalau ayah.. no..no..no.. jangan cuba nak melawan.. tapi Alhamdulillah dgn ketegasan ayah.. menjadikan diriku seperti sekarang.. TERIMA KASIH AYAH..!! kami sayang ayah..IBU AYAH sentiasa bertakhta di hatiku..!!!


Dalam Berhias diri plak.. memang kata orang 'failed' la.. ntah la xreti sangat.. hanya yang sedang-sedang je boleh.. Biasanya akan mengalas solekan dengan krim dan bedak compact.. dan lipstick @ lipsgloss shj.. Bila tengok kawan2 pakai make-up tebal2 dan mcm2 tempek kat muka teringin juga nak cuba.. tapi bila dah cuba rasa cam ada yang 'berat' kat muka.. huhu.. Susahnya menjadi diriku.. Semua xboleh nak buat..

Kata orang 'Biarlah apa orang nak kata asalkan kita tak ganggu hidup orang tue'.. Lebih selesa untuk jadi diri sendiri.. Suka nampak lebih 'Natural' dan tak hipokrit.. Sekurang-kurangnya boleh mengelak dari pandangan mata orang lain yang boleh membawa kepada kesan yang kurang baik.. terutamanya pandangan mata lelaki.. dan kita xlah berdosa dan tidak menjadi 'wanita fitnah'.. Hmmm...

Saya akui saya bukanlah seorang wanita yang alim atau wara' dan juga bukan seorang yang bertudung labuh.. saya masih memerlukan tarbiyah untuk membentuk hati dan diri ke arah yang lebih baik.. InsyaAllah. Saya diantara yang biasa dan sederhana sahaja.. tapi kebanyakan lebih selesa untuk berpakaian serba ringkas dan tak keterlaluan..

Pesanan Buatmu Duhai Wanita...

Peliharalah dirimu dari imej penggoda. Jadilah:

1. Wanita berwawasan.

2. Bersopan-santun pakaian dan tingkah lakumu.

3. Ingatlah bahawa tangan yang mengoncang buaian bukan saja dapat mengoncang dunia, malah mengoncang iman lelaki.

4. Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Allah Yang Maha Bijaksana telah menciptakan manusia dgn sebaik-baik kejadian. Dan Dia telah menjadikan hambaNya itu berpasang-pasangan. Lelaki & wanita yang saling memerlukan. Sebahagiannya menjadi pembantu kepada sebahagian yang lain.

Kemuliaan manusia hanyalah dalam agama …. sejauh mana mereka dapat mentaati perintah Allah dengan cara Nabi Muhammad s.a.w. Allah s.w.t. telah mengurniakan kepada wanita dengan berbagai kelebihan. Syarat untuk wanita masuk syurga begitu mudah.

Anas bin Malik meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda :

"Seorang wanita yang mengerjakan solat 5 waktu, berpuasa wajib sebulan, memelihara kemaluannya serta taat kepada suaminya, maka pasti dia akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dikehendakinya."

Abdul Rahman bin Auf meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda:

"Seorang wanita solehah lebih baik dari 1000 lelaki yg tak soleh. Dan seorang wanita yang melayan suaminya selama seminggu maka ditutupkan baginya 7 pintu neraka dan dibuka 8 pintu syurga yg mana dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa hisab."


Siti Aisyah meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda:

"Tidaklah seorang wanita yang haidh kecuali haidhnya merupakan kifarah bagi dosa-dosanya yang telah lalu. Dan pada hari pertama haidnya membaca "Alhamdulillahi 'alakulli hal waastaghfirullaha min kulli zanbin" maka Allah menetapkan baginya bebas dari neraka, dengan mudah melalui sirat, aman dari siksa bahkan Allah mengangkat ke atasnya darjat 40 orang syuhada apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya."


Pesanan buat Sahabat juga diri sendiri yang kadang-kadang leka dengan Duniawi

Saturday, October 30, 2010

Time + Attitude + Discipline = Successfull

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. beberapa hari berada di rumah sempat juga ikut ibu ke masjid malam jumaat yang lepas.. biasanya setiap malam jumaat ada yasin dan tahlil kat masjid.. daripada xde buat apa-apa kerja kat rumah, ada faedahnya juga kita ke masjid.. mengimarahkan lagi masjid..

Sebenarnya bukan tue tujuan sebenar nak citer.. hehe.. intro je tue.. ada la satu kisah yang nak dijadikan cerita.. tetiba plak terfikir sesuatu masa ada kat masjid aritu..

Yang pertama mengenai MASA...
kenapa ek orang zaman sekarang?? Susah sangat ke nak jaga masa.. Bila tengok ada la hamba-hamba Allah nie datang ke masjid pun dah lambat.. Jemaah lain dah masuk rakaat kedua dah baru muncul.. ermm...bila fikir-fikir balik kan.. Nape waktu dan masa untuk urusan keduniaan kita boleh 'set' masa tue betul-betul tak nak bagi salah atau terlambat.. tapi waktu dan masa untuk kita berurusan dengan Allah diabaikan.. Atas urusan kerja boleh setting masa terbaek..sebab takut nanti bos atau takut kena potong gaji.. Tapi nape tak takut akan azab Allah yang menanti kita kalau kita lalai dalam melakukan perintahnya..?? Tak takut ke mereka dengan Allah..

Yang kedua mengenai GENERASI MUDA..
Bila dok tengok orang yang datang kat masjid.. golongan yang remaja belia ada 2-3 orang je.. mana pergi yang lain??? Sibuk dengan urusan dunia ke?? sibuk cari duit nak kahwin ke?? Mungkin jugak.. bersangka baik je la ye.. Tapi takkan sampai tak ingat di mana bumi dipijak.. yang ramai budak-budak kecil yang masih sekolah rendah kebanyakannya.. adalah juga budak-budak sekolah menengah.. harapnya budak-budak boleh menjadi generasi harapan.. InsyaAllah.. Harapnya bila dah besar pun sentiasa ingat masjid.. Mudah-mudahan tak jadi macam lalang..

Susahnya MEMBINA GENERASI HARAPAN.. macam-macam kena plan.. plan pun kena buat betul-betul.. xboleh main tangkap muat je.. Bukan mudah nak membentuk generasi yang mengikut bentuk acuannya.. Generasi zaman sekarang banyak sangat alasan.. (ingatan untuk diri sendiri juga)..

Kadang-kadang terfikir juga bila dah ada keluarga dan anak-anak sendiri.. Mampukah diri ini menggalas tanggungjawab ini.. Jawapannya.. Tepuk Dada Tanya Iman.. Kalau kita berusaha pasti berjaya kan??.. Mudah-mudahan generasi akan datang ini akan membesar mengikut acuannya.. Amin..

Nothing is Impossible.. Usaha Tangga Kejayaan.. Doa Menjadi Pengiringnya.. dan Tawakal adalah langkah yang perlu diambil di samping kita meneruskan usaha..

Semoga Berjaya Dunia dan Akhirat..
Sekadar Perkongsian Bersama..

Thursday, October 28, 2010

CANTIKNYA LELAKI .... HEBATNYA WANITA...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..


Nak tahu dimana Kecantikan Lelaki????

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan.
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran.
3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada.
5) Lelaki yang sentiasa berbaik sangka.
6) Lelaki yang tak pernah putus asa.


Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki…



Dan dimana Kegagahan Wanita???

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah:-
1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan.
2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan.
3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan.
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan



Sabda Rasulullah SAW:
“Sebarkanlah ajaranku walaupun satu ayat ”


Surah Al-Ahzab : Ayat 71
“Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.”

Tuesday, October 26, 2010

Jangan Biarkan Luka itu Menjadi Barah...!!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..


Subhanallah.. Tenangkan Hati ini tatkala menyebut namamu Ya Allah..
Alhamdulillah.. Bersyukur andai kita dapat merasai dan menyentuh nikmatnya cinta Ilahi..
Begitu juga dengan diri ini.. Bersyukur kerana dari kecil telah ditarbiyah untuk menjadi seseorang yang sentiasa dekat dan kenal akan pencipta-Nya.. Walaupun mungkin semasa kecil masih tak tetap pendirian.. tetapi dengan setiap asuhan, bimbingan dan didikan ibubapa yang amat memahami dan tidak mengongkong atau mengawal ketat setiap langkah anak-anak telah menjadikan diri ini seperti sekarang.. Setelah meningkat baru kita sedar kenapa mak ayah kita marah kita buat silap dan salah.. sebenarnya mereka nak kita hidup senang pada masa akan datang.. Selalu bagi nasihat agar kita tak lalai.. sebabnya mereka nak kita jadi lebih baik lagi mereka.. Alhamdulillah.. Mak dan ayah dan berjaya..walaupun mungkin tak sama dengan apa yang mak dan ayah harapkan.. Diri ini juga bukan sempurna kadang-kadang ada juga khilafnya..

Terasa Nikmat kan kalau kita mencintai Allah..???
Terasa ketenangan yang menjalar diseluruh urat nadi.. Kalau kita mengharap cinta Allah.. Dia pasti lebih dekat sangat dengan kita.. Allahu Akbar..

Bukan nak cerita pasal diri sendiri tapi nak berkongsi sesuatu yang bermakna dan bermanfaat untuk diri sendiri dan orang lain.. eh apa kaitannya??? Kaitannya adalah.. Bila kita selalu ingat Allah.. kita pasti jadi tenang dan segala masalah hilang.. Kaitannya sekarang adalah MASALAH vs CINTA ALLAH..

Semua orang pasti ada MASALAH kan.. tipu la kalau tak pernah ada masalah.. Masalah pun masalah juga tapi jangan sampai merosakkan diri sendiri plak.. Kadang-kadang kalau kita terlalu 'taksub' memikirkan masalah diri. orang lain, cinta, dan dsb.. kita rasa cam nak gila kan???

Bagi yang ada IMAN dalam hati.. InsyaAllah boleh mentarbiah hati jadi lebih Rasional dan berfikiran waras dalam menangani masalah.. Tapi bagi yang punya tahap IMAN yang lemah.. Bagaimana plak?? pasti macam-macam akan terjadi kan??? Seperti perkhabaran semasa yang kita terima dan dengar selalu.. Hmmm.. Astaghfirullah Al-Azim.. Nauzubilllah.. Moga kita jauh dari semua itu.. Amin..

Bukan senang nak mentarbiyah hati dan mengawal emosi kalau kita bermasalah.. kita mesti rasa 'down' yang amat sangat sampai tak tahu nak fikir apa-apa.. Hmmm susah jgak cmtu.. Kena fikir cara yang terbaik sebelum ia melarat..

Sebenarnya banyak cara yang kita boleh buat untuk menangani masalah dengan baik.. Sekadar nak berkongsi pengalaman diri sendiri.. Bukan nak berbangga tapi hanya berkongsi.. mungkin sahabat dan sahabiah dapat melakukan yang lebih baik...

Saat Masalah muncul..
Banyakkan Beristighfar dan ingat Allah sentiasa ada dekat dengan kita.. mendidik hati supaya SABAR, TABAH dan KUAT SEMANGAT dalam mengharungi dugaan hidup telah berjaya menjadikan diri ini lebih bersikap POSITIF dalam membuat keputusan dan sentiasa bersangka baik pada ALLAH dan orang lain.. Sedarlah bahawa ALLAH sedang menguji kekuatan dan tahap IMAN kita.. dan sebenarnya ALLAH sayang pada kita..

Allah Maha Adil pada makhluk-makhluknya.. DIA takkan bebankan kita dengan dugaan yang tak mampu kita hadapi.. walaupun kita selalu rasa tak mampu tapi itu kemanisan IMAN yang ALLAH nak bagi kat kita.. cuba kita tengok kalau ALLAH tak uji kita dengan masalah.. kita pasti akan lalai kan.. jadi orang yang tak bersyukur dan buta dengan kekayaan duniawi.. makin lama hati pun jadi gelap.. Jauh dari Rahmat-Nya..


Kalau kita selalu rasa MASALAH tue membebankan dan tak boleh nak selesaikan.. INGATKAN ALLAH SELALU..!!! Cara nak sentiasa ingat dan dekat dengan ALLAH senang je... hehe mcm confident je.. InsyaAllah semua orang pasti boleh buat.. Kalau kita ada NIAT mesti ALLAh permudahkan jalan-jalannya... ^_^

1. Kalau hati resah gelisah... Bacalah Ayat-Ayat Cinta ALLAH (Al-Quran).. InsyaAllah pasti ada ketenangan..

2. Kalau kita susah nak buat keputusan.. mohonlah petunjuk dengan SOLAT-SOLAT SUNAT..

3. Yang paling penting adalah DOA.. kerana ALLAH sentiasa dengar DOA kita.. tak kira ALLAH terima dengan segera atau lewat.. tapi DOA kita pasti ALLAH makbulkan.. INSYAALLAH..

4. Didik HATI dengan sifat SABAR, TABAH dan KUAT SEMANGAT.. dalam menghadapi dugaan-Nya..

5. Bertindak secara BIJAK dan RASIONAL dalam membuat penilaian..

6. Bersikap POSITIF dan BERSANGKA BAIK pada orang lain... (ini nasihat dari seorang SAHABAT yang sering membawaku ke arah yang lebih baik.. Alhamdulillah)

7. Sentiasa ISTIQAMAH dan BERMUJAHADAH dalam membentuk diri agar kuat semangat dalam perjuangan..

8. Meninggalkan perkara-perkara yang melalaikan yang boleh membawa ke jalan yang kesesatan...

9. Tidak terlalu memikirkan masalah sehingga hilang kawalan dalam mengawal EMOSI yang tidak menentu.. sebaliknya serahkan segalanya pada ALLAh atas segala USAHA, DOA, dan TAWAKAL kerana DIA tahu apa yang terbaik buat kita..

10. Tidak Pernah berhenti berharap akan DOA-DOA kita dimakbulkan.. Dan percaya pada janji-janji ALLAH...

Sebenarnya ada banyak lagi nak tulis tapi cukuplah setakat itu dulu.. hehe.. Dah Hilang idea sebenarnya..

Apa-apa pun.. Nak NASIHAT dan MOTIVASi ckit utk diri sendiri juga sebenarnya..

"Apa yang ALLAH janjikan itu pasti akan terbukti jua..
walau dengan apa jua keadaan sekalipun..
Janji-Nya pasti tiba..
Jangan berhenti untuk berharap, meminta dan mengingati-Nya..
Apa yang penting serahkan segala USAHA kita pada-Nya..
andai sudah tertulis ia milik kita...
pasti akan datang juga pada kita..
InsyaAllah.."

TERUSKAN USAHA DAN SEMOGA ISTIQAMAH..
dalam PENCARIANMU yatie...
SABAR itu IMAN..