Blogger Layouts

Thursday, December 23, 2010

Menangislah Pada Pemilik CINTAmu Yang Agung..!!

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t..
Pernah tak anda menangis??? Bukan saja pernah malah boleh dikatakan selalu kan?? >_<
Sape yang tak pernah menangis?? Raise up your Hand... The answer for sure is impossible.. tak mungkin ada.. Tipulah kalau ada manusia yang hidup kat dunia nie tak pernah menangis.. (tue manusia ke bukan?? Alien kot..~fikir jap~)

MENANGIS..!! Satu istilah yang tak pernah sepi dari diperkatakan, dirasai dan dilalui.. Menangis dizahirkan dari perasaan yang pelbagai seperti SEDIH atau GEMBIRA.. Kadang-kadang ada sesetengah orang yang menangis apabila dilanda suatu perkara yang dukacita.. ada sesetengah orang pula menangis sebab terlalu gembira atau terharu mungkin kerana kejayaan yang dicapai dan sebagainya. Itu sebagai Mukaddimah untuk memulakan butir bicara.. Let's turn to the right corner.. ^_^

Kenapa ye kita perlu menangis?? Tak rasa malu ke kalau orang tengok muka kita yang comot dan agak hodoh bila menangis, lagi-lagi kalau menangis depan orang ramai.. dan pernah tak rasa menangis tue adalah perkara sia-sia??.. Kalau "Kehilangan" sesuatu..~mesti orang cakap kalau menangis sampai keluar airmata darah pun..yang pergi tetap pergi dah takkan kemabali lagi~ Lain orang lain pendapatnya.. Pada saya menangis tue Normal la untuk manusia yang hidup, tapi perlulah bersebab.. Ada ke orang menangis sebab suka-suki je?? Ermm pelik.. Sebenarnya dengan mengalirkan airmata dapat memberi ketenangan dan kelegaan dari segala bebanan yang ditanggung. Bagi Kaum Hawa mungkin pendapatnya begitu..tapi bagi Kaum Adam mungkin tidak, bak kata mereka "tak Macho langsung kalau lelaki menangis..lembik, buat malu kaum" (yeke??) Disebabkan keEGOan inilah  yang menyebabkan MENTALITI mereka sedemikian.

Pernah ada yang mengatakan "Jangan terlalu Ego untuk mengalirkan airmata kerana Airmata dapat menumbuhkan satu sifat kemanusiaan yang mungkin sebelum ini kita tak perasan dan menambahkan lagi sifat kehambaan kita kepada Pencipta-Nya..kerana DIA lah yang memberi kita sifat-sifat ini dalam diri setiap manusia dan Titisan-titisan Airmata yang jatuh berguguran itu umpama terlepas dan terhapus segala dosa kita". InsyaAllah..Allah Maha Adil.. Pasti ada Mukjizat (Keajaiban) yang DIA sembunyikan dari kita.. Kun Fayakun.

Menangis Untuk minta Simpati..Betul Ke??
Kita selalu nampak orang lain menangis sebab "Putus Cinta", "Kawan Makan Kawan" dan macam-macam lagilah.. Ok contohnya kita menangis sebab Putus Cinta.. menangis sampai meraung-meraung depan orang..Contohnya menangis depan kawan-kawan..kawan-kawan pun tolong tenangkan kita dan bagi semangat supaya kita jangan menangis lagi.. Perkara biasa la tue, bila kita berkawan mesti nak kongsi rasa dengan kawan-kawan yang terdekat yang boleh dipercayai.. Kalau sekali-sekala tue boleh tahan lagi la..Tapi kalau dah kerap sangat, kawan-kawan pun boring kan dengan karenah kita?? Kawan-kawan pun macam nak taknak je tengok kita.. (dalam hati meluat pun ada..huhu) Bila dah rasa terpinggir, mula lah tiba-tiba Virus "Buang Tabiat" tue menyerang..buat perkara-perkara yang merosakkan diri sendiri.. sebab rasa diri dah tak disayangi..(huh..ada jugak orang camni..tak mengimbangkan kewarasan akal dengan nafsu)..Disebabkan kehilangan CINTA INSANI kita jadi meroyan.. Cuba kalau kita kehilangan Cinta DIA.. apa kita rasa ye?? Kelat, Pahit, Tawar, Masin, Masam..

Kita selalu lupa ada sesuatu yang kita sering dilupakan.. Apa dia??
Kita sebenarnya lupa kan pada Pemilik Cinta Agung kita..Kita lupa pada ALLAH sebenarnya.. Tak pernah ke terlintas difikiran kita kalau kita menangis depan kawan-kawan minta simpati mereka.. Boleh ke mereka tolong kembalikan apa yang hilang? Tapi kalau kita menangis merayu-rayu dan meminta-minta pada Allah pasti Dia akan memberi yang lebih baik..Kalau pada kawan-kawan dapat tak?? Kawan pun tak tahu nak buat apa kan?? Kalau kita serahkan diri kepada-Nya.. InsyaAllah pasti akan ada ketenangan.. 

Dan Tuhanku Berfirman
"Berdoalah kepada-Ku, Nescaya akanku perkenankan bagimu.."
(Surah al-Mu'min : 60)

"Ingatlah, Dengan Mengingati Allah Hati menjadi tenteram"
(Surah Ar-Ra'd : 28)

Jangan pernah ada rasa malu untuk MENANGIS dihadapan-Nya..Buanglah Egomu yang menggunung itu.. Bersyukurlah kerana kita ada ALLAH yang sentiasa bersama kita saat senang dan susah.. Hanya manusia yang kadangkala bila senang DIA dilupakan tapi bila susah baru nak ingat DIA.. betapa "LUPA DARATAN"nya kita nie, tak bersyukur dengan apa yang DIA bagi..

Cuba praktikkan dalam kehidupan kita.. Tak kiralah bila susah ke senang..Jangan lupa untuk menangis dihadapan-Nya.. apa yang kita rasa?? Rasa ada satu KETENANGAN kan?? Walalupun sebenarnya kita ada macam-macam masalah kat luar tue.. Tingkatkan nilai kehambaan dalam diri kita untuk terus mendalami dan menghayati betapa dalamnya CINTA ILAHI buat kita.. Dialah Pemilik Cinta kita yang Abadi..

Jangan Takut dan Jangan Bersedih andai kita Kehilangan CINTA INSANI..Tapi Berdukacitalah andai kita Jauh dari CINTA-NYA.. Ketahuilah Bahawa CINTA INSANI lahirnya dari Kurniaan ILAHI yan Maha Agung.. Bersyurlah.. INNALLAHA MA'ANA (Allah Sentiasa Bersama Kita).

~Isskhh..Anak Sapa La Sesat Nie??~
Waallahu'alam..

No comments:

Post a Comment