Blogger Layouts

Tuesday, December 7, 2010

Salam Maal Hijrah 1432H.. Mari Kita Renung Sejenak..!!

 بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Assalamualaikum w.b.t..
Salam Maal Hijrah Sahabat Sekalian..

Diam tak diam dah masuk dah tahun baru Hijrah bagi tahun 1432H.. Cuba kita renung sejenak apa yang kita da buat sepanjang tahun 1431H yang lepas.. Adakah segala azam dan impian kita tercapai?? tue kalau ada simpan niat dan azam la.. yang xde nie.. Adakah segala urusan berjalan dengan lancar dan baik.. Diharapkan semuanya berjalan seperti yang dirancangkan.. jikalau ada halangan dan ujian yang menimpa tue biasa la.. lumrah dalam kehidupan.. Hidup nie kenalah diuji, kalau tak kita tak tahu tahap kekuatan diri kita.. Takkan lah hidup nak gembira sakan je.. tak syok gak hidup nie kan..

Sebelum tue nak tanya la para pembaca..?? Saje je bertanya.. Pasal TARIKH LAHIR...?? (Urmm..ada kene mengena ke??) Kita selalu ingat tarikh lahir kita dalam tahun MASIHI.. tapi kita pernah tak ambil tahu tentang tarikh lahir dalam tahun HIJRAH plak.. Ada tak?? kalau ada bagusla.. yang tak tahu tue, cuba mak ayah korang.. mana la tau mereka ingat.. tak pun check kat web yang ada application tentang tarikh lahir BULAN ISLAM.. Kalau saya, saya tahu sebab MAK saya yang bagitau.. Tahun Hijrah saya lahir pada 25 REJAB 1410.. sebenarnya saya pun tak tau dan tak ingat.. MAK saya yang bagitau.. Semua Anak2nya dia tau dan ingat.. IBu memang terbaek!! salute kat IBU la..

Hijrah... Apa biasa kita tau dan kita dengar adalah kisah Penghijrahan Rasulullah S.A.W dari Kota Mekah ke Kota Madinah... tapi sebenarnya banyak lagi maksud yang boleh kita ungkapkan.. Contohnya macam PERUBAHAN DARI YANG BAIK KEPADA YANG LEBIH BAIK,  DARI YANG LEBIH BAIK KEPADA CEMERLANG.. (pinjam kata2 UST. AJIB ISMAIL dalam Siaran Langsung Khas Maal Hijrah kat TV1 Petang semalam..) ^_^ Berubah??? Macam mana nak berubah??? boleh ke nak berubah nie??? Jawapan standard dan plg senang.. 'Hendak Seribu Daya, Tak Hendak Memang macam2 Alasan' Alasan tue memang banyak, belit2 mcm ular sawa.. Oh well, Manusia biasa la memang hidup dgn penuh Alasan..^_^
    Alhamdulillah.. Sekarang berada disini.. 
     Mudah2an Tarbiyah ini akan berterusan..
  InsyaAllah..

Nak tanya lagi?? (banyak sangat soalan la..) Pernah tak korang jadi 'KAUNSELOR TAK BERTAULIAH' buat kawan2 kita.. Bila kawan2 kita ada masalah, dorang mesti minta pendapat atau minta tolong kat kita.. Nie dari pengalaman diri sendiri la yg kononnya nak selesaikan masalah kawan..
kita punya la bagi dia semangat bagai nak rak.. first tue dia dengar dan ada niat nak berubah.. Alhamdulillah..
But, semua tue tak bertahan lama mane pun.. Lepas tue buat balik perangai lama..
Bila kita cakap satu perkataan je "BERUBAH LA..sampai bila nak terus begini"..
Nak tau apa dia cakap?? memang best la.. mengancam memang menusuk ke kalbu dan ke tulang2 serta urat2 saraf.. (huh terlebih sudah)..
Dia kata "takyah la nak sibuk2 hal orang lain.. jaga diri sendiri nuu..jgn nak jd ustazah plak.."
wah nie sudah lebih (dalam hati berkata).. "sedapnya mulut hang berkata2, manis macam cuka.. owh bila dah senang lupa.. Bila dah susah baru la sibuk nak cari kita.. time kasih la kerana melukiskan Bulan kat Hatiku dengan 'lovebrush'.."
Kadang kita nak beri nasihat kat orang kena tengok tempat dan keadaan..ada orang boleh terima dan sesetengah yang tak boleh terima..  Masing2 ada pendapat sendiri.. Berpesan-Pesan dengan Kesabaran, Pasti kita Menemui Jalan Penyelesaiannya..InsyAllah.

Sekarang nak merenung diri sendiri plak..asyik cerita pasal orang lain je.. Kekurangan diri tak tengok plak..
Apa yang dah saya lakukan untuk diri sendiri nie?? Dah ada perubahan ke?? atau masih sama??
Alhamdulillah.. ada improvement dari satu tahap ke satu tahap yang lebih baik.. Mungkin tak melakukan perubahan secara mendadak tetapi sedikit demi sedikit.. yang penting adalah NAWAITU (NIAT) untuk berubah jadi lebih baik. Naqibah pernah cakap, nak melakukan satu perubahan tue bukan memerlukan masa sehari dua tapi bertahun-tahun.. yang perlu adalah TARBIYAH secara berterusan, sentiasa ISTIQAMAH untuk lakukan perubahan, CEKAL dan TABAH untuk lakukan perubahan, perlu disematkan dalam diri, barulah ILTIZAM kita jadi mudah dan berjalan lancar, Jangan risau pada UJIAN dan MUSIBAH kerana ia akan meningkatkan lagi KEIMANAN dan KETAQWAAN kita pada-Nya, InsyaAllah.

Harapan yang sebaik-baiknya adalah "Jangan Dicari Seribu Alasan, Sebaliknya Carilah Jalan untuk Sebuah Perubahan" Bukan alasan yang diperlukan untuk berubah tapi Niat yang Suci dan Ikhlas kerana Allah.. Pasti Dipermudahkan Jalan dan Berjalan Lancar.. Semua orang boleh melakukan perubahan.. tak kira la yang muda, yang berusia, Kanak2, Remaja,, semua boleh berubah..
Hidayah bukan untuk dinanti tapi perlu Dicari..
BerMuhasabah dan Hitunglah diri kita.. Adakah ia sudah memadai???
Tepuk Dada Tanya Iman.. (Meminjam kata2 ustazah Latifah yang mengajar Pendidikan Islam masa Sekolah Menengah dulu) ^_^

Waallahu'alam..

No comments:

Post a Comment