Blogger Layouts

Saturday, October 30, 2010

Time + Attitude + Discipline = Successfull

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. beberapa hari berada di rumah sempat juga ikut ibu ke masjid malam jumaat yang lepas.. biasanya setiap malam jumaat ada yasin dan tahlil kat masjid.. daripada xde buat apa-apa kerja kat rumah, ada faedahnya juga kita ke masjid.. mengimarahkan lagi masjid..

Sebenarnya bukan tue tujuan sebenar nak citer.. hehe.. intro je tue.. ada la satu kisah yang nak dijadikan cerita.. tetiba plak terfikir sesuatu masa ada kat masjid aritu..

Yang pertama mengenai MASA...
kenapa ek orang zaman sekarang?? Susah sangat ke nak jaga masa.. Bila tengok ada la hamba-hamba Allah nie datang ke masjid pun dah lambat.. Jemaah lain dah masuk rakaat kedua dah baru muncul.. ermm...bila fikir-fikir balik kan.. Nape waktu dan masa untuk urusan keduniaan kita boleh 'set' masa tue betul-betul tak nak bagi salah atau terlambat.. tapi waktu dan masa untuk kita berurusan dengan Allah diabaikan.. Atas urusan kerja boleh setting masa terbaek..sebab takut nanti bos atau takut kena potong gaji.. Tapi nape tak takut akan azab Allah yang menanti kita kalau kita lalai dalam melakukan perintahnya..?? Tak takut ke mereka dengan Allah..

Yang kedua mengenai GENERASI MUDA..
Bila dok tengok orang yang datang kat masjid.. golongan yang remaja belia ada 2-3 orang je.. mana pergi yang lain??? Sibuk dengan urusan dunia ke?? sibuk cari duit nak kahwin ke?? Mungkin jugak.. bersangka baik je la ye.. Tapi takkan sampai tak ingat di mana bumi dipijak.. yang ramai budak-budak kecil yang masih sekolah rendah kebanyakannya.. adalah juga budak-budak sekolah menengah.. harapnya budak-budak boleh menjadi generasi harapan.. InsyaAllah.. Harapnya bila dah besar pun sentiasa ingat masjid.. Mudah-mudahan tak jadi macam lalang..

Susahnya MEMBINA GENERASI HARAPAN.. macam-macam kena plan.. plan pun kena buat betul-betul.. xboleh main tangkap muat je.. Bukan mudah nak membentuk generasi yang mengikut bentuk acuannya.. Generasi zaman sekarang banyak sangat alasan.. (ingatan untuk diri sendiri juga)..

Kadang-kadang terfikir juga bila dah ada keluarga dan anak-anak sendiri.. Mampukah diri ini menggalas tanggungjawab ini.. Jawapannya.. Tepuk Dada Tanya Iman.. Kalau kita berusaha pasti berjaya kan??.. Mudah-mudahan generasi akan datang ini akan membesar mengikut acuannya.. Amin..

Nothing is Impossible.. Usaha Tangga Kejayaan.. Doa Menjadi Pengiringnya.. dan Tawakal adalah langkah yang perlu diambil di samping kita meneruskan usaha..

Semoga Berjaya Dunia dan Akhirat..
Sekadar Perkongsian Bersama..

No comments:

Post a Comment