Blogger Layouts

Thursday, July 19, 2012

Typical

Assalamualaikum..Annyeong Haseyo.. Apa Khabar Semua??

Today I want to talk about Typical. Typical??? What is that?? Typical is Having the distinctive qualities of a particular type of person or thing or Characteristic of a particular person or thing or Showing the characteristics expected of or popularly associated with a particular person, situation, or thing.. Maksudnya kat sini ialah ciri-ciri yang ditunjukkan atau ciri-ciri tersendiri yang biasa dikaitkan dengan orang, keadaan atau pun benda disekeliling kita.. Lebih kurang macam tue la maksudnya.

Tujuan utama bukan nak membongkar apa itu TYPICAL..tapi nak cerita satu benda kat semua..ok first, pada pandangan kita apa yang ada dalam pemikiran kita bila nampak that kind of person.. Pada pandangan kita mana lebih sesuai???


ok itu semua pandangan masing2 terpulanglah nak pilih yang mana..its your choice..setiap orang punya pandangan yang berbeza..tapi sekarang nak cerita lah..How the typical of Malaysian people ya..?? as we know, malaysian people have quite problem of obesity right now compare to the previous time..Pernah dengar kan akhbar2 yang memaparkan tajuk2 mengenai masalah obesiti yang semakin membimbangkan..penyumbang kepada pelbagai penyakit dikalangan rakyat Malaysia. Tapi dalam masa yang sama, ada juga yang kurus je..ada yang sederhana saja..tak gemuk dan tak kurus sangat.

Berdasarkan gambar kat atas yang kita tengok tue, sebagai rakyat Malaysia la kan..Kita lebih suka nak pilih yang mana..?? ermm ni hanya pendapat saya la..dari apa yang saya tengok..kebanyakannya akan memilih yang lebih berisi..maksudnya tak kurus, dan kalau nak berkawan dengan orang yang kurus tak kisahlah lelaki ke perempuan..biasanya akan fikir dua tiga kali kot..Tapi kenapa ye?? selalu menimbulkan persoalan buat saya..Jap nak tanya..orang kurus bagi rakyat Malaysia nie tak cantik ke..tak menarik ke??

Tapi cuba tengok ni..
Orang Korea dan Jepun..apa yang saya tahu..Korea dan Jepun susah nak tengok kat negara dia orang Gemuk macam yang kita biasa jumpa kat negara kita..Kenapa ya?? But its truly beautiful..cantik je tengok,,tak pelik dorang bila orang kurus pakai skirt atau pakai seksi..Pada dorang itu yang cantik..



Tu yang saya terfikir sejenak..that's what we call TYPICAL.. Sama juga macam situasi nih..

 Orang Malaysia Makan Nasi

Tapi Orang Arab Makan Roti dan Gandum

"Eh Ko makan roti je..kenyang ke?? nape tak makan nasi??.." Orang mesti pelik kalau tengok orang lain makan roti je dan tak nak makan nasi..Pelik sebab kita tak pernah buat..dan orang mesti cakap.."Kenyang ke??". Kenapa pemikiran kita jadi camtu.. sebabnya itu adalah culture kita..We learn the behavior since we born..atuk nenek mak ayah kita ajar kita makan nasi dulu kan.. Cuba tengok orang arab..makanan ruji mereka adalah gandum..roti lah tue kan..boleh je mereka meneruskan kehidupan..Sihat walafiat je, lebih sihat dan besar dari kita.

Itulah kita kena fikir sekarang..Pandangan orang semua berbeza-beza..Janganlah kita sedih kalau orang tak nak kawan dengan kita sebab fizikal kita yang kurang menarik..Sebenarnya itu hanya andaian dan keinginan masing2..tak salah pun apa yang kita pilih.. Jadi jangan Terlalu stress, if anybody have ignore to you..Just be cool..Maybe there have another person out there that like you..

It's All About Typical..^_^

No comments:

Post a Comment

Daisypath Happy Birthday tickers