Blogger Layouts

Tuesday, January 22, 2013

Mahal Sangat Ke "MAAF" tu??

Assalamualaikum sahabat sekalian..

Pernah tak anda berkawan dengan kawan yang sangat susah nak mengaku salah apatahlagi nak minta maaf..memang sampai ke sudah tak dapat..sangat ego..??
Kat dunia ni ada macam2 manusia Allah jadikan dengan pelbagai ragam dan rupa..ada yang baik, kurang baik, cantik, kacak, macam2lah..semuanya ciptaan yang sempurna..Alhamdulillah..Hanya kita yang menilai seseorang yang kita kenal tu dengan macam2 penilaian..stereotype..

Dalam kita berkawan, kita nak jadi yang terbaik untuk semua kawan2 kita,,dalam erti kata lain xnak lah bermasam muka..biarlah semua happy je. Tapi tak semua yang kita nak kita dapat..Berkawan..kawan juga, takkanlah kita seorang je yang kena jaga hati kawan sedangkan kawan kita tak pernah fikir pasal kita pun..tak pernah faham perasaan kita..Adilkah begitu?? Mestilah tak..Kesabaran ada batasnya..

Susah sangat ke nak sebut perkataan "MAAF" "SORRY" "BIYANEE"..atas kesalahan yang dibuat..bukan tak nak maafkan kesalahan orang tu tapi sekurang2nya dengan kata MAAF itu dah cukup untuk buat kita tenang..Mahal sangat ke maaf dia kat kita..Atau siapakah kita ni dipandangan matanya..Kawan atau hanya orang yang boleh dibuli..
Kalau nak cerita aib orang memang banyak idea..makin banyaklah dosa kita kan..Tapi cuma sedih je kenapa dengan kawan2 lain dia boleh merayu-rayu minta maaf tapi dengan kita buat macam xde salah apa pun..Kawan ke macam tu..Penat kita jaga hati orang tu tapi tak pernah dihargai..KAWAN ke tu namanya..Walaupun dah lama maafkan semua kesilapan tu tapi hati susah sangat nak sembuh apatahlagi kena menghadap dia selalu..Boleh tak buka minda luas2..pandang sesuatu lebih jauh..boleh faham tak perasaan orang sekeliling. I know we've been friends since Dip but don't let me hate you..!! Semakin lama tengok kadang2 makin menyakitkan hati pun ada..Act like she know everything..I don't mind if you smarter or prettier than..you look awesome or gorgeous to others but at least please respect me as your FRIEND!!!!!!!!!!! Let Me tell You..FRIEND!!! Okay..

Kalau lah setiap apa yang kita lakukan selama ni berbayar..mungkin kita dah kaya raya tak payah susah payah kerja cari duit..dok goyang kaki je kat rumah..Tapi semua dibayar dengan keikhlasan tak pernah merungut walaupun macam2 benda kita buat..walaupun benda tu paling kita benda..WAITING FOR SOMEBODY..I Hate It!!! But I just do it..Tapi dia tak macam tu..yang dia tau nak hangin, marah, buat muka cam panda takde gigi..

Allah je yang tahu perasaan ni bila kepercayaan yang kita letakkan selama ni tak pernah dihargai..sekarang ni terasa macam kepercaya kita pada orang tu yang makin kurang..kadang2 buat tak tahu je..Jahat ke aku ni Ya Allah..mudah2an aku sentiasa dilindungi..

Memaafkan lebih baik dari membenci kan?? Biarlah orang tak suka kat kita asalkan Allah sentiasa ada dekat dengan kita..Kerana Allah tahu segalanya..Mungkin uji kita sebegini sebab Dia tahu kita kuat dan tabah untuk hadapi semua ini..Tiba2 rasa sebak fikir pasal kawan yang tak pernah hargai kawan..Kalau tak suka kat kita kenapa kawan dengan kita sampai sekarang..carilah kawan lain untuk dijadikan kawan.

Ya Allah sesungguhnya engkau lebih tahu segalanya..Semoga aku tabah mengharunginya..Amin..Biar tiada orang percaya siapa dia sebenarnya walau diberitakan berkali-kali tentangnta..namun biarlah Tuhan yang mengetahui perasaan hatiku..Hati Kita Allah yang Jaga..

No comments:

Post a Comment