Blogger Layouts

Tuesday, May 3, 2011

Couple??? Ku Ingin Disatukan Dalam Satu LAFAZ SAKINAH..InsyaAllah

Assalamualaikum w.b.t..

Couple???

Biasa kita diterjah dengan persoalan dari kawan2 yang seusia kita..bertanya..
"Bila la kawan saya yang comel nie nak ada couple???..."

Terpana seketika dengan persoalan yang diajukan seorang sahabat.. Maklumlah mereka sudah dimiliki..hanya diriku yang masih available..hihihi..ok this is joking..!! Kawan yang rapat tahu la siapa diriku..tapi bagi kawan2 yang kurang rapat, mereka mesti nak kenakan dan gandingkan dengan seseorang yang dia tahu.. (macam rahsia da bocor tapi xberapa nak bocor sangat) so just like joking also.. Nothing to Say..

Bila fikir balik..Perlukah?? Lumrah la manusia yang bernyawa punya perasaan dan nafsu.. dan Sifat manusia yang tak pernah rasa cukup dan sempurna.. Kadang2 kita tengok orang ada couple best je..tapi bila da ada buat macam tak wujud..menyakitkan hati je.. bak kata Pepatah Melayu.. "Bila dekat bau tahi, Bila jauh bau bunga"

Tipu la kalau kita tak pernah ada rasa teringin atau ada perasaan pada lelaki..tak normal namanya.. Sememangnya Fitrah Manusia yang Allah jadikan untuk saling melengkapi antara satu sama lain.. Lelaki memerlukan wanita dan Wanita juga memerlukan lelaki..

"Berbuat baiklah kepada wanita, karena sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk, dan sesungguhnya tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas. Maka sikapilah para wanita dengan baik." (HR Bukhari)


dan seandainya seseorang wanita lalai dengan Duniawi..

"Nasihatilah perempuan dengan cara yang baik! Perempuan itu diciptakan dari tulang rusuk, sementara yang paling bengkok itu bagian teratasnya. Jika engkau bersikap keras meluruskannya, ia akan patah. Tetapi jika engkau membiarkannya, ia akan bengkok selamanya. Maka nasihatilah perempuan dengan cara yang baik! ♥" (HR Bukhari, Muslim,Ibnu Abi Syaibah, dan Baihaqi)

Itulah sebenarnya yang dikatakan saling melengkapi kerana sifat manusia yang sering lupa dan lalai dengan Duniawi..Godaan Syaitan yang menyesatkan sentiasa ada di mana2..menati peluang dan masa untuk membawa manusia ke lembah kehinaaan.. Jadi Fikir2kanlah..

Seandainya 'Couple' tue masih tak perlu..lebih baik berdiam diri..dan lebih sendiri dari dimiliki tanpa ikatan..Milikilah cinta Allah terlebih dahulu..InsyaAllah ada cinta Insani untuk kita yang diredhai dan direstui-Nya.. Amin..

"Kalau kita sukakan seseorang, jangan beritahu si dia. Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya dan Allah takkan bagi. Tapi luahkan pada Allah, beritahulah Allah. Allah maha tahu jodoh kita siapa."
Ingatlah Wahai Adam Dan Hawa...

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung (Surah An-Nuur : 31)

Dan kawinkanlah orang-orang yang sedirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui (Surah An-Nuur : 32)


Allah Maha Tahu apa yang kita rasa dan apa yang kita perlukan..kerana apa yang kita temui dan tempuhi dalam kehidupan ini adalah dengan izin-Nya..tanpa keizinan-Nya tak mungkin ada Sebuah PERTEMUAN, PERPISAHAN, KEJAYAAN dan KEGAGALAN.. Itulah Rahsia Allah.. Jangan Bersedih andai masih sendiri kerana sebenarnya Allah ingin memberi yang terbaik buat kita..Percayalah!! Masanya pasti tiba.. Berdoalah, Berusahalah..
You Think You Choose..!!
Kadang2 teringat pada dia..
tapi sedar diri sebenarnya hanya KAWAN..
Enough la Hannan!!!

No comments:

Post a Comment