Blogger Layouts

Tuesday, August 17, 2010

SENYUMLAH.....

Assalamualaikum...


SENYUM adalah bahasa dunia.Ia menunjukkan keceriaan.
SENYUM adalah perhiasan batin yang dapat membantu mengindahkanperhiasan lahir yang tidak sempurna.
Setiap kali berhubung dengan orang lain, sewajarnyalah kita SENYUM.
SENYUM adalah jalan pintas bagi menyatakan anda menyukai seseorang.
"SENYUM" yang kamu berikan apabila berhadapan dengan sahabatmu adalahsatu sedekah.
SENYUM adalah jambatan persahabatan.
SENYUM adalah satu perlabuhan yang pastinya tidak akan merugikan.
Di Moscow, Rusia, ada sekolah yang mengajar untuk SENYUM.
SENYUM harus ada ketululusan.
SENYUM yang dibuat-buat pasti tidak akan menyenangkan, sama saja dengankening yang berkerut.
Adalah diperakui, setiap kali terSENYUM kita hanya menggerakkan 15 ototmanakala ketika marah kita akan mengedutkan 63 otot di bahagian muka.Perbuatan mengerutkan dahi saja memerlukan gerak kerja 40 otot.Bayangkanlah !!!

"SENYUM" juga adalah malaikat rahmat yang turun ke dunia.Kebanyakkan SENYUM adalah jangkitan.
Apabila kita SENYUM orang akan SENYUM balik kepada kita.
Orang akan merasa dihargai bila kita SENYUM padanya, sekaligus ia akanmemberi tanggapan yang baik kepada diri kita. Lantas .... kenapa kita tidak muliakan ? Muliakan dengan diri kita.
SENYUMlah kepada orang yang tidak anda kenali hari ini.Insya-Allah dia akan membalas SENYUMan anda itu.
Alangkah mudahnya membina rangkaian persahabatan........

William Shakespere mengatakan : "Apa yang anda kehendaki akan lebih cepat diperolehi dengan SENYUM daripada memotong dengan pedang"
Semasa bekerja, semasa belajar, SENYUMlah.Ia akan menumbuhkan rasa keriangan dan kegembiraan.
Bila berhadapan dengan keadaan sukar SENYUMlah.Bukankah ketawa yang sopan itu sehat.
Pujangga menyebut : "SENYUMan itu kelopak.Tertawa itu bunga yang sempurna kembangnya Siapa-siapa yang datang kepada-Ku, akan Ku jemput ia dari kejauhan Siapa-siapa yang berpaling dari-Ku, maka Aku akan memanggilnya dari kejauhan Siapa-siapa yang meninggalkan sesuatu demi Aku, Aku berikan padanya, lebih dari cukup Siapa-siapa yang menginginkan keridhaan-Ku, Aku pun akan menginginkan apa-apa yang dingininya Siapa-siapa yang bertindak dengan menganda kan kekuatan-Ku, maka akan Kulunakkan besi baginya Orang yang mengerjakan maksiat, tidak akan Kubuat mereka berputus asa dari rahmat-Ku Jika mereka bertaubat kepada-Ku, maka Aku akan menjadi kekasih mereka, sebab Aku mencintai orang yang bertaubat dan mensucikan diri Jika mereka tidak bertaubat kepadaku, maka Aku akan menjadi tabib bagi mereka, Aku berikan cobaan untuk membersihkan mereka dari berbagai aib Dan siapa-siapa yang lebih mementingkanKu dari selain-Ku, maka Aku akan lebih mementingkannya dari orang lain Satu kebaikan di sisi-Ku adalah senilai sepuluh kali lipat yang sepertinya, hingga tujuh ratus kali lipat, hingga kelipatan yang sangat banyak Sedangkan kejahatan di sisi-Ku, adalah bernilai satu Maka jika ia telah menyesal dan memohon ampun, Aku pun mengampuninya Aku mensyukuri amal kebaikan yang sedikit, dan mengampuni banyak kesalahan-kesalahan Kasih sayang-Ku mendahului murka-Ku Sifat penyantun-Ku mendahului keputusan-Ku menjatuhkan sanksi Pemberian maaf-Ku lebih mendahului siksa-KU Aku lebih pengasih kepada hamba-hamba-Ku, daripada kasih sayang ibu kepada anaknya... " (hadist qudsi dari buku "Menggapai Manisnya Iman-Butir ma'rifatuLlah Ibnul Qayyim Al-jauziyah" oleh Syaikh Shaleh Syadi - tidak disebutkan perawinya )


Oleh itu, SENYUMlah kawan-kawan.. kerana SENYUMan boleh menenangkan..

Semoga Istiqamah..

Jazakallahu Khairan Kathira...

Wassalam...

No comments:

Post a Comment