Blogger Layouts

Saturday, August 20, 2011

Seandainya Ramadhan ini yang Terakhir Bagiku

Alhamdulillah..Kita sudah berada di fasa ketiga bulan Ramadhan iaitu Fasa Terakhir dalam bulam ini.. Sekejap saja masa berlalu, tak terasa ia telah hampi pergi meninggalkan kita untuk tahun ini.. Bagi yang memuliakan dan menyerikan Ramadhan dengan Sinaran Amal dan Ibadah yang digalakkan dalam bulan Ramadhan.. InsyaAllah hati jadi tenang dengan kedatangan Ramadhan..tapi bagi yang hanya sambil lewa dan bermalas-malasan untuk mengambil peluang yang ada yang datangnya hanya sekali dalam setahun ini.. Waallahu'alam hanya Allah yang mampu menilai amalan mereka...Berbaik sangka dalam setiap perbuatan..



Terfikirkah kita seandainya Ramadhan ini adalah Ramadhan yang terakhir bagi kita.. Allahu Akbar..
Andai ku tahu,
Ramadhan ini yang terakhir bagiku,
Tentu siangnya aku sibuk berzikir,
Tidak jemu melagukan syair rindu,
Mendayu,merayu pada tuhan yang satu.

Andai ku tahu,
Ramadhan ini yang terakhir bagiku,
Tentu solatku di awal waktu,
Kukerjakan penuh khusyuk lagi tawadhuk,
Tubuh dan qalbu bersatu memperhambakan diri,
Menangisi kecurangan janji,
Innasolati wanusuki wamahyaya wamamati.....
Lillahirabbil'alamin.

Andai ku tahu,
Ramadhan ini yang terakhir bagiku,
tidak akan kupersiakan walau sesaat yang berlalu,
Setiap kesempatan setiap ruang waktu,
Alunan Al-Quran kudendangkan aku syairkan.

Andai ku tahu,
Ramadhan ini yang terakhir bagiku,
Sibuk malamku hanya pada sujudMu,
Mengadu,merintih,meminta belas kasih,
Memohon keampunan dari kejahilanku.

Namun,
Aku tidak akan pernah tahu,
Kerana ketidaktahuan itulah yang mendorong aku,
Untuk sentiasa menginsafi,
Merintih,mengadu,memohon keampunan,
Walau diberi usia yang beribu,
Aku tidak akan pernah tahu,
Walau tinta ini yang terakhir bagiku....

Apa yang dalam Fikiranku saat ini.. Ya Allah Seandainya Ramadhan terakhir bagiku.. Tenangkan hatimu untuk sentiasa menghiasi diri dengan Amal Ibadah.. Berikan;ah sedikit nikmatmu dalam bulan Ramadhan yang mulia ini buatku.. berilah petunjuk-Mu untukku.. Cantikkanlah perilaku ku.. Berikanlah petunjuk-Mu setiapkali aku lalai dalam menjaga kabaikan diri.. dan hukumlah aku seandainya aku lalai menunaikan perintah-Mu..serta berilah aku peluang untuk membahagiakan kedua ibu bapaku dan keluargaku pada Syawal yang menjelma nanti walau hanya sedikit kegembiraan yang ku berikan kepada mereka, hatiku menjadi tenang..jika dibandingkan dengan jasa mereka yang takkan mampu ku balas..Amin.

Namun seandainya aku masih diberi peluang untuk bertemu dengan Ramadhan yang akan datang.. Aku berharap Ya Allah agar Engkau perelokkan diriku lebih baik dari yang lalu.. Berikan aku kekuatan untuk terus bersemangat dalam melangkah jalanan yang berliku dengan penuh kesabaran dan ketenangan.. Mudah2an tahun ini dapat menamatkan pengajian Diploma ku dengan baik..Harap2 tahun depan dapat sambung Degree.. Amin.. Nak merantau di destinasi lain pula..InsyaAllah jika ada rezeki.. dalam pada masa yang sama dapat menemukan Pemilik Cintaku setelah Allah dan Rasul suatu hari nanti..yang masih lagi dalam pencarian InsyaAllah..Doa2kanlah ye kawan-kawan.. tak lupa juga mudah2an dengan masa dan peluang yang Allah berikan dapat digunakan sebaiknya dan dapat membalas jasa kedua ibu ayah dan keluarga..Amin..

Hannan Note::
minggu depan 25hb ogos..
saya pulang ke kampung halaman..
Suka2..
tp 2-3 harini terasa hati 
dengan budak2 rumah..
sabar2..dugaan bulan puasa.
tue yg rasa klu boleh..
nak balik harini jugak..>_<

No comments:

Post a Comment

Daisypath Happy Birthday tickers