Blogger Layouts

Sunday, June 27, 2010

Inilah yang Dinamakan Kehidupan

assalamualaikum w.b.t...
ermm da lama rasanya x meluahkan perasaan kat blog nie.. dibiarkan sepi je.. rindu plak rasanya.. hehe..

Jauh lagi kan perjalanan hidup kita???... selagi nafas belum terhenti dan selagi hayat dikandung badan... selagi itulah perjalanan hidup kita perlu diteruskan walau dengan apa jua keadaan sekali pun.. biarpun diuji dengan dugaan.. kita harus tetap menempuhinya dengan penuh kesabaran dan ketabahan... dalam kehidupan nie banyak sangat dugaan yang harus kita tempuhi.. kadang-kadang kita rasa x sanggup nak menghadapinya... tapi percayalah bahawasanya setiap dugaan yang mendatang pasti ada hikmah yang tersembunyi.. pasti ada 'hadiah' yang Allah ingin berikan.. Allah hanya ingin menguji dan melihat sejauh mana kuatnya keimanan kita menghadapi bermacam dugaan.. Ujian dan dugaan sebenarnya bagus sangat sebab itu tandanya Allah sentiasa sayang kita.. Allah tak pernah jauh dari kita, malah sentiasa ada disisi kita saat susah dan senang.. juga saat kita ingat pada-Nya atau sebaliknya.. cuma kita sebagai manusia nie yang kadangkala lupa akan-Nya.. bila dah senang sikit, mulalah lupa diri.. padahal segala kesenangan yang dikecapi adalah kurniaan Allah.. ia juga adalah milik Allah.. dan Allah boleh menarik balik segala kesenangan yang dikecapi manusia dalam sekelip mata sahaja.. Jadi janganlah kita lupa untuk bersyukur atas segala nikmat kurniaan-Nya.. kelak kita juga yang akan menyesal.. Kalau kita sayangkan Allah, Allah lagi sayang pada kita.. Marilah kita sama-sama bermuhasabah dan istiqamah dalam mengecapi nikmat dunia ini.. kerana yang kekal abadi adalah kehidupan selepas mati.. itulah yang pasti.. Allah Maha Adil, Pengasih dan Penyayang. Nasihat buat diri ini juga... Amin.. Mudah-mudahan Allah permudahkan jalan mengharungi liku-liku kehidupan ini..


"..Jgn bersdh,
Kekasih plhn Allah akn dihadiahi
dugaan hebat tanda kasih-Nya,
Jalannya dihias duri-duri luka,
tak dibiar lena dlm nikmat melimpah,
tp dihidgkn keperitan susah payah yg tiada sudah.."

No comments:

Post a Comment